Färjestad BK plockar in Max Lagacé
Publicerad: 2023-06-14
Lagbygget
Det går ibland fort i hockey, det har vi lärt oss. Det blev en lucka i målvaktsbesättningen, en lucka som nu är fylld då Max Lagacé ansluter till Färjestad.
– Intresset för Max fanns redan när Tomkins meddelade att han skulle lämna. Ibland händer saker av en anledning och därför är vi glada att vi nu har Max som en av våra två målvakter, säger Rickard Wallin.

En ung och lovande ihop med en rutinerad. Det är målvaktsmixen som Wallin och gänget jobbat efter. Det fanns i paret Hildeby/Tomkins och det var tänkt på samma sätt med Lindbom och Johansson. Men efter att ha fått reda på att den nysignerade Jonas Johansson åter skulle få en chans i NHL, och därmed bröt kontraktet med Färjestad, var det bara för sportgänget att agera. Och agerat har man nu gjort då det är klart att Max Lagacé ansluter till truppen efter sommaren.
– Max är i samma profil vi sökt hela tiden. En kille som har varit med lite längre, som en lite mer erfaren målvakt som kollega till Carl. Max har varit just utanför NHL under ett antal säsonger och fått spela några matcher i ligan. Så kvaliteten finns där helt klart. Masken har naturligtvis tittat extra på honom också, och han gillar hans egenskaper och ser att de tillsammans ska kunna slipa på vissa detaljer och göra honom till en ännu bättre målvakt. Det är också en kille som vill ha ett lag där han vet att han kommer att vara hela säsongen och utvecklas tillsammans med, säger Wallin.

Ditt intryck i de snack ni haft?
– Att han verkar hungrig på att komma hit. Vi har haft jättebra snack med Max, både jag och Masken, innan vi kom fram till en lösning. Men med tanke på hur speciell situationen blev så känns det som att det landar väldigt naturligt och bra sätt. Vissa saker händer av en anledning, både i livet och i lagbyggen, och det leder till varandra på något vänster. Jag tycker att Carl och Max känns som ett väldigt bra sammansatt tandem, säger Wallin.

Hur ser du på det kommande samarbetet med Carl Lindbom?
– Jag ser fram emot att båda kommer kunna jobba bra tillsammans. Det här är en kille som har varit runt ganska länge i den cirkusen som är i NHL och AHL. Han har sett både det bästa och det sämsta av businessen där borta, så jag tror att Carl kan lära sig en del av honom, och för en lite äldre målvakt tror vi att det är bra med en yngre målvakt som pushar och vill framåt. Då får vi en bra konkurrenssituation med två olika egenskaper. Vi ser Max som en person som fortfarande är hungrig på att vilja utvecklas och vill försöka vinna saker tillsammans med oss, säger Rickard Wallin.

För Max Lagacé kom erbjudandet från Färjestad i rätt läge.
– Jag har länge tänkt att det vore kul att spela i Europa. Jag har spelat med många svenska spelare genom åren, och på något sätt har det alltid blivit så att jag umgåtts med dem. Det har alltid varit trevliga människor, och man har ju pratat med killarna om hur det är att spela i Sverige. Det är nog därför som just Sverige och SHL varit där man tittat på en möjlighet.

Och nu blev det verklighet!
– Ja precis, och jag är ruskigt taggad inför den nya säsongen och att få ett erbjudande att komma till Färjestad, det var en ”no-brainer”. Särskilt efter att ha pratat med lite folk så var det inget att fundera på, säger han.

Får man fråga vilka du pratat med?
– Absolut. Jag har pratat en del med Remi Elie som spelade med er förra säsongen. Han älskade stället och hade bara gott att säga om allt och alla kring laget, och det han berättade gjorde att det blev lätt att ta det slutgiltiga beslutet. Han var väldigt hjälpsam, trots att han ska spela i ett annat lag kommande säsong. Men det är ”business I guess”, säger Lagacé som likt Elie också är fransk-kanadensare.

Han är hemma när vi når honom, och hemma är Quebec City. Men sin hockey har han de två senaste säsongerna spelat i Syracuse, vilket är Tampa Bays AHL-lag.
Vägen fram till nu, hur har den sett ut?
– Jag har haft många fina stunder. Jag var aldrig draftad av ett NHL-lag, men jag tycker att jag jobbat hårt för att förtjäna de möjligheter jag fått. Jag hade lyckan att få spela några matcher i Vegas, jag har gjort matcher i Pittsburgh och de senaste åren har jag tillhört Tampa Bay Lightnings organisation. Jag har haft en bra resa, men nu är jag 30 och har fått ännu en möjlighet, att spela utomlands.

Vilken typ av målvakt kommer vi att få se?
– Jag är en ganska lugn målvakt, och jag tror att den svenska hockey kommer att passa mig bra. Visst, det blir en lite justering med rinkens storlek och vinklar, men spelet är detsamma så det ska nog inte bli några problem, menar han.

Något annat du ser fram emot med spel i SHL?
– Haha, jag får väl försöka lära mig lite svenska antar jag, men annars är det nog att spela inför publiken i Karlstad. Jag har hört att den är helt ”outstanding”. Sedan det blev klart har jag kollat på lite klipp på Youtube och de verkar sjunga hela matcherna. Helt annorlunda från här borta, så det ser jag verkligen fram emot. Att ha så högljudda supporters på sin sida måste vara en grym känsla, säger Max som tillsammans med flickvännen planerar att dyka upp i Karlstad lagom till omstarten efter sommaren.
– Vi hade faktiskt tänkt att åka på semester till Sverige, men saker och ting ändrades så jag antar att det fanns en mening i allt. Jag har skrivit på för Färjestad och ska spela i Sverige. Jag är lycklig, avslutar Lagacé.

Stefan Eriksson