Carl Lindbom klar för spel i Färjestad BK
Publicerad: 2023-06-02
Lagbygget
En av landets största målvaktstalanger är klar för spel i Färjestad BK. Carl Lindbom lånas ut från Vegas Golden Nights i NHL kommande säsong.
– Det känns väldigt spännande och roligt att få välkomna Carl Lindbom till Färjestad BK. Det är en av de största målvaktstalangerna som svensk hockey har fått fram, säger Rickard Wallin.

Efter en vass säsong med Djurgården i Hockeyallsvenskan är det dags för Carl Lindbom att ta nästa steg i karriären. Första steget var att skriva på ett NHL-kontrakt med Vegas Golden Knights och sedan bli utlånad till Färjestad BK i SHL.
Hur känns det - redo att bli Värmlänning?
– Jag är redo. Det har tagit ganska lång tid med Vegas kontraktet och sånt där, men nu är jag redo.
Ett nytt kapitel i livet startar ju, om vi börjar i dag när du skriver en treåring med Vegas och vidare till Färjestad.
– Ja, det är kul såklart. Det känns lite overkligt, men det är skitkul, säger Lindbom.’

Vad har du för relation till Karlstad och Färjestad BK?
– Inte jättemycket egentligen, men jag var där på camp, jag tror jag var tio år första gången  jag gick på en camp där i Karlstad. Gick på den campen i tre år faktiskt. Första året så var jag och min brorsa och min mamma där. Vi har släkt i Karlstad så vi fick bo i en lägenhet vilket var skönt. Så jag har faktiskt varit där i tre år och kört en camp, och då var det ju Erik Granqvist första året och så Masken, han var där sista året jag var där. Så lite koppling har jag till det ändå även om det var ett tag sedan.

Hur känns det nu då när du kommer hit och ska spela ”på riktigt”?
– Ja men det är kul såklart. Jag ville verkligen välja det här laget för att jag har ju lite anknytning till det sedan innan och jag har bara hört bra saker. Jag gillar sportchefen, tränaren, Masken har jag hört jättegott om, så jag är jättetaggad, säger han.

Likt sin lagkamrat, Liam Öhgren, blir det sommarträning på hemmaplan i Stockholm, samt ett development camp i Nordamerika med Vegas. Sedan är det dags för Karlstad och förberedelser inför spel i både CHL och SHL med en ny hemmapublik i ryggen.
– Jag kan inte komma ihåg att jag spelat ens några juniormatcher i Löfbergs Arena. Jag tror inte det. Men jag har såklart kollat på vad som händer runt SHL-matcherna och jag gillar ju publiken. De verkar vara liksom på Hovet, väldigt bra och väldigt passionerade, så det ska bli skitkul. Och jag älskar verkligen hymnen också och alla FBK-låtar som finns sedan förr. De är grymma, säger Lindbom som kommer till Karlstad under nästa vecka för tester och för att träffa sina lya lagkamrater.

Rickard Wallin ser fram emot Lindboms ankomst.
– Det känns väldigt spännande och roligt att få välkomna Carl Lindbom till Färjestad BK. Det är en av de största målvaktstalangerna som svensk hockey har fått fram, och vi ser fram emot att få följa och vara en del av hans utveckling nästa säsong. Carl visade prov på ett mycket stabilt spel i både Djurgården i hockeyallsvenskan samt i junior-VM. Och även om det är ett steg upp till SHL så tycker vi att han är mogen för det. Vi är tacksamma över att vi får låna honom av Vegas Golden Knights, där han igår skrev på ett treårigt rookieavtal, säger Wallin om Lindbom som utsågs till Hockeyallsvenskans bästa målvakt den gångna säsongen.

Bildbyrån

– Han är, utöver en skicklig målvakt, en målmedveten och skärpt kille som vi hoppas och tror ska passa in i den kultur vi vill ha i klubben. Det finns trots hans stora talang såklart också saker att slipa på, vilket han kommer att få möjlighet att göra på bästa sätt med stöttning av Masken, säger Wallin.

Säkra din plats i Löfbergs Arena - köp ditt Seriekort redan idag!

Stefan Eriksson