VD har ordet
Publicerad: 2022-10-14
Vår VD delar med sig av allt från damernas prestationer till byggnationer och mer därtill.

Bästa GrönVita vänner!

En vecka till passerad, också denna händelserik på alla fronter. Matcher har avverkats på löpande band och mycket annat har hänt och är på gång.

Börjas där det börjas bör och efter damernas match mot Sandviken i lördags måste dagens fredagsbrev börja där. En bra dag på jobbet bruka man ju säga, eller vad sägs om #18 Emma Muréns lördag i Sandviken? 0-6 på tavlan när hesa Fredrik ljöd och Emma satte sig på bussen hem, noterad för 4 strutar och var därutöver i högsta grad inblandad i de övriga två målen!! Det mina vänner är en bra dag på jobbet det. Överlag stabil och bra insats av damerna och en bra inledning på serien. Laget fortsätter borta imorgon mot SHK Hockey och tar emot Västerås hemma tisd. 18/10, 19:00 i Löfbergs Arena. Jag kommer vara i Stockholm måndag till tisdag men hoppas hinna hem till den matchen. Jag hoppas att vi ses i arenan och gemensamt stöttar damerna!

Kan inte låta bli att ta upp en annan händelse av en helt annan art, företeelse, avart, tillkortakommande eller vad man nu ska kalla det som vi helt ska ha bort ur svensk hockey. Jag pratar naturligtvis om filmningar. Glädjande nog är SHL, vår ligaorganisation på frågan och har satt fokus på den, tycker jag på ett bra sätt. Herrarnas match igår visar (min uppfattning) att det finns anledning att göra mer. Scenskolan är inte och skall inte var en del av hockeyn. Den som vill ”uppträda” får kort och gott söka sig till en annan scen än vår. Hur man kan få applåder, läs fördelar av ett sådant beteende är ofattbart i min bok i synnerhet om man är en notorisk scenkonstnär. Gubbgrinig? Ja på den punkten i högsta grad!

Champions Hockey League – vi är klara för 8 delsfinal! Lottningen skedde igår och på vår lott stod det Mountfield HK. Ett högst kompetent Tjeckiskt hockeylag som slutade etta i sin grupp med lag som Frölunda och Berlin bakom sig. Vi börjar hemma 15 alt. 16 Nov men returmatch borta 22 alt. 23 nov. kul att vi är vidare och i den fas turneringen nu går in i finns det all anledning att ta varje motståndare på största allvar! Tingen hänger ju som bekant alltid ihop. Jag är helt säker på att du har full koll men ändå värt att nämna. Bra sportsliga i SHL resultat leder till CHL spel. Bra prestationer på isen i CHL och bra tryck på läktarna ger positiva stärkningar av både sporten och ekonomin. Resurser vi sedan kan använda för att investera i konkurrenskraft för vårt SHL lag, för damerna, i arenan etc. som sagt det skapar resurser för ökad konkurrenskraft för vårt kära FBK på och utanför isen. Det får summera denna veckas ”Framåt Och Uppåt – Tillsammans”.

Vi jobbar vidare med våra planer på byggnationen av ”Mästaren” dvs. den byggnad som är tänkt att sträcka sig längs hela arenan på älvsidan. Den är tänkt att ge plats för många olika verksamheter och viktigast för FBK är ge ökade förutsättningar för vår verksamhet med ett gym. Något vi saknar idag och helt enkelt måste lösa. Utmanande i tider av ökade byggnationskostnader och höjda räntor. Vi hoppas och tror dock att vi med kreativitet och goda partners kunna hitta lösningar som gör att vi kan sätta spaden i backen som planerat.

Helgen skall njutas och svägerskan Gunilla ska firas varandes 60 års jubilar. Gamla anrika Forshaga Hembygdsgård där svärfar hade ett stort engagemang ska stå värd. Så förutom hockey och att försöka färdigställa det sedan länge påbörjade vedskjulet blir det alltså tillbaka till hembygden i helgen för min del.

Njut en fin hösthelg och ta hand om både dig själv och andra!

Hockeyhälsningar, Stefan

VD Stefan Larsson