Liam Öhgren klar för Färjestad BK
Publicerad: 2023-05-10
Lagbygget
Han har beskrivits som en av landets mest lovande spelare. Efter att hans säsong tog slut har spekulationerna varit många om vilken klubb som skulle kunna få honom i sitt lag till nästa säsong. Alternativ har funnits, men nu är det klart - Liam Öhgren spelar i Färjestad BK kommande säsong.

Rubriker i veckan gav gällande att han varit runt och besökt några klubbar för att sedan kunna göra det för honom bästa valet med framtiden i åtanke.

Varför blev det Karlstad och Färjestad?
– Det känns som att Färjestad som klubb tror på mig väldigt mycket och har väldigt bra erfarenhet med utveckling av spelare och det känns väldigt bra med Mitell som coach och Wallin, de har varit med länge och har själva verkat i NHL. Det är väl dit jag vill i slutändan så det känns riktigt bra att de har den erfarenheten också, säger han.

Hur går tankarna inför framtiden?
– Det är väl att fokusera på nuet i Färjestad och försöka utvecklas varje dag. Bli bättre hela tiden och göra så gott jag kan för att ta ytterligare kliv. Sen kanske framöver få en chans där borta. Det är väl mitt givna mål att kunna åka över och spela i NHL i framtiden.

Liam Öhgren har, som så många andra Stockholmstalanger genom åren, Huddinge IK som moderklubb. Ett Huddinge som han 15-åring lämnade för Djurgården till säsongen 2019/2020. Ett Djurgården som han tillhört ända till förlusten i match 7 mot MoDo i den Hockeyallsvenska finalen, vilket fick se MoDo återvända till SHL.
– Det kändes som vi som lag kom igång lite sent. I slutspelet var vi bra mot Karlskoga, fick det lite tuffare mot Björklöven och mot ett riktigt bra MoDo gick det till sju matcher. Vi hade nog inte riktigt kräm kvar i den sista matchen kändes det som. Säsongen har dock gett mig mycket erfarenhet, och nu vet jag att jag aldrig mer vill förlora en ”Game 7”, säger Öhgren som just nu befinner sig på en välbehövlig semester i Spanien.
– Det är nog första gången jag kunnat åka iväg så direkt efter säsongen. Förra året var det U18-VM och sen drog det igång direkt vi kom hem, så det känns riktigt skönt att bara få vara här i lugnet i en vecka nu.

Bildbyrån

När Liam Öhgren kommer till Karlstad är ännu inte bestämt.
– Jag vet inte exakt, men det är väl sagt att jag ska komma efter sommaren. Sen kanske jag dyker upp någon gång under sommaren också och träffar grabbarna och sånt där. Men jag bosätter väl mig någon gång efter sommarfysen när vi drar igång på is, säger han.

Du längtar inte jättemycket efter en testcykel i Karlstad just nu då?
– Haha, nej inte direkt. Inte just idag i alla fall, skrattar han.

Rickard Wallin, som själv hade besök av Öhgren för någon vecka sedan, fick till slut ett positivt besked.
– Vi tycker att det är jättekul och spännande att Liam har valt att komma till oss i Färjestad. Det blir ett bra tillskott till vår forwardsuppsättningen så till vida att han har är ung, kraftfull i sitt spel och fortfarande under stan utveckling - kombinerat med en stor talang. Vi tror att den mixen med vår starka kärnuppsättning får ytterligare ett element i vårt anfallsspel, säger Wallin och fortsätter;
– Liam verkar vara en väldigt målmedveten och ödmjuk kille som vi ser fram emot att jobba med och förhoppningsvis fortsätta utvecklas mot sitt mål att nångång spela i NHL, och på väg mot sitt personliga mål även hjälpa oss att nå framgång. Vi har följt Liams framfart under säsongen, och efter att ha fått träffa honom personligen här i Karlstad har bilden bara blivit tydligare att det här var något båda ville, avslutar Wallin.

Stefan Eriksson