Pennerborn: – Vi är på rätt väg!
Publicerad: 2020-08-28
Försäsong
Matchen mot Örebro, förlust 2-3 efter förlängning, var ett klart steg framåt för Färjestads lagbygge på försäsongen.
– Ja, vi uppträder tydligare, rejälare och bättre idag än tidigare, säger FBK-tränaren Johan Pennerborn.

Inför matchen mot Örebro efterlyste du och fick en 60-minutersinsats av killarna idag?
– Ja, vi är på rätt väg, det var betydligt bättre än mot Frölunda där det bara var 20 bra minuter.
– Jag tycker att matchen ger mersmak, jämfört med matcherna mot Leksand och Frölunda så uppträder vi tydligare, rejälare och bättre idag, säger Johan Pennerborn.
– Ett steg i rätt riktning.
Det var 2-2 med mersmak efter första perioden.
– Ja, vi hade två puckar i målramen också.
Det var intensivt, tätt och ganska fysiskt mot Örebro, precis som vanligt. Period två och tre blev mållösa innan Örebro avgjorde i förlängningen.
– Ja, det är så hockeyn ser ut idag, konstaterar FBK-tränaren.
– Vi skapade chanser nog för att vinna men det är små marginaler.
– Staistiken visar att vi inte släpper till många målchanser inne i vårt eget "slott". Första målet tar på Ginnings byxa och in, ställer Haukeland, säger FBK-tränaren.
– Det andra målet är en retur ut där ingen normalt sett ska vara men nu stod det en röd spelare där.
Powerplay fungerade inte idag.
– Nej, samtidigt blir vi lite sargade när Albin (Eriksson) klev av tidigt i första perioden, förklarar "Pennan" som dock inte är orolig.
– Vi har gjort mål där tidigare under säsongen.
Och ni har ett härligt sparkapital i powerplay i Michael Lindqist?
– Ja, honom ska vi ha där när det lider, ler "Pennan" väl medveten om att "Linkan" är en av SHL´s bästa spelare i numerärt överläge.