Finsk landslagsforward till Färjestad BK
Publicerad: 2020-02-13
Truppen
En spelare på pluskontot. Finske Aleksi Mustonen avslutar säsongen i Finland och ansluter till Färjestad BK per omgående. 24-åringen kommer närmast från Lahti Pelicans.

– Vi har varit på det spåret ett tag och det är skönt att det nu är klart, säger GM Peter Jakobsson.

Det är hektiska dagar så här nära inpå det europeiska transferstoppet. Många klubbar jagar förstärkningar och det blir ofta huggsexa om de spelare som av en eller annan anledning blir tillgängliga. Nu har Jakobsson landat den finske landslagsforwarden Aleksi Mustonen från Pelicans. En spelare som var med i det finska landslag som spelade Beijer Hockey Games i Globen förra veckan.

– En intressant spelare i en bra ålder (24). Han kan spela både ytterforward och center och vet var målet befinner sig. Jobbar hårt och är bra på skridskorna. Jag såg honom live under turneringen i Globen och det är en intressant spelare som kommer till oss. Han är som sagt i en bra ålder och har rutin från internationell hockey. Han har gjort mycket poäng under sina senaste säsonger och vi hoppas kunna få en fortsättning på det här hos oss, säger Jakobsson.

Aleksi Mustonen känner sig inspirerad och ser fram emot sitt Sverigeäventyr.
– Jag har pratat med lite vänner som känner till Färjestad och de har bara haft gott att säga. Jag fick en liten försmak om hur hockeyn är i Sverige senast med landslaget och jag tror att spelet i SHL kan passa mig väldigt bra.

Hur menar du?

– Det går snabbare i SHL än i den finska ligan. Jag bygger mycket av mitt spel på fart och är väl en ganska snabb spelare. Hur som helst så ska det bli kul att komma till Karlstad och Färjestad och spela. Det är ett topplag som vill något med sin hockey och det inspirerar mig, säger han.

Aleksi Mustonen kommer till Karlstad ikväll och går allt som det ska så siktar han på spel redan i morgon mot Skellefteå.
Han kommer att spela i tröja #20.