Mikael Wikstrand lämnar för KHL
Publicerad: 2019-06-13
övergång
Idag blev det klart att Mikael Wikstrand lämnar Färjestad för spel i AK Bars Kazan i KHL.

– En liten dröm som går i uppfyllelse, säger Wikstrand.

Med ett år på kontraktet köper således AK Bars Kazan Mikael Wikstrand från Färjestad.
– Micke har själv velat göra den här flytten och det har tidigare varit en del rykten om detta. Under helgen och dagarna efter har allt tagit fart och vi har fått ett bud som vi har accepterat, säger GM Peter Jakobsson.

Nu blir vi av med vår lagkapten och en ledande spelare i vårt lag. Blev det en dyr affär för AK Bars?

– Såklart inte optimalt att tappa en spelare av Mickes kaliber, men vi som förening har valt att inte stå i vägen för Mickes önskan. Hur affären sen ser ut och vilka belopp det rör sig om är inget jag vill kommentera. Det är en affärsuppgörelse och de siffrorna behåller vi för oss själva. Men vi är nöjda med affären, säger Jakobsson som nu intensifierar jakten på en ersättare.
– Det kommer inte som en blixt från klar himmel, så vi har haft våra tentakler ute med anledningen att det här kunde hända, säger han.

För Mikael Wikstrand väntar nu ett nytt kapitel i livet. Som nybliven pappa och med ett lyckat frieri till flickvännen Dragana i helgen ser han fram mot sitt nya äventyr.
– Det är en liten dröm som går i uppfyllelse. Att få möjligheten att spela för någon av de riktigt stora klubbarna i KHL är ju få förunnat och jag ser fram emot äventyret, säger han.

Samtidigt som han nu väljer att lämna så känner han en stor tacksamhet och glädje över sina år i Färjestad BK.
– Den kommer alltid att finnas där. Klubben gjorde ett jättejobb när jag kunde komma hem och jag har alltid åkt till arenan med ett leende på läpparna. Karlstad har blivit ett hem för mig och min familj och jag hoppas att någongång kunna få komma tillbaka till Färjestad, för mina år här har satt sina spår i min själ. Jag vill passa på att tacka alla fans, partners och all övrig personal för de här åren. Ni har varit fantastiska och jag hoppas på ett återseende i framtiden, säger Mikael Wikstrand.

Mikaels kontrakt med AK Bars Kazan är skrivet på 2 år.