Mattias Göransson klar för Färjestad BK
Publicerad: 2021-04-23
Lagbygget
Mattias Göransson är klar för spel i Färjestad BK. Den Grumsbördige backen kommer närmast från Leksand där han spelat de senaste två säsongerna.

– Det ska bli jäkligt kul helt enkelt, säger han.

Född och uppvuxen i Grums, men redan i juniortiden flyttade han hemifrån. Lämnade bruksorten för Gävle och Brynäs som 15-åring och gjorde där tre säsonger innan det var dags för nästa äventyr.
– Jag kände att jag hade kört fast lite i Brynäs och började prata lite med skolor på andra sidan Atlanten. Tyckte att Collegevägen lät lite häftig, samtidigt som det var intressant att kunna kombinera hockeysatsningen med en bra utbildning, säger Göransson som i bagaget nu har en fyraårig kandidatexamen i ”Business Management”.

Det blev totalt fem säsonger i USA innan suget efter Sverige blev för starkt. Destinationen blev Leksand som nyss hade gått upp i SHL.
– Ett bra läge för mig att komma in. Tycker själv att den första säsongen var bra trots att vi var ett bottenlag. Gick in i den senaste säsongen med högre förväntningar men fick en tuff start med sparsam speltid. När jag väl fick chansen blev jag skadad i den andra matchen som jag spelade, säger han.
Efter åtta veckors rehabträning var Mattias Göransson återställd och kunde i slutet av februari åter stå på isen med laget.
– Kändes skönt att komma tillbaka helt återställd. Fick mycket speltid på slutet också, så det blev för egen del en bra avslutning även om det alltid är tråkigt att bli utslagen, säger han.

Nu väntar en flytt hem till Värmland igen och det är fler än Mattias själv som ser fram emot det.
– Haha, ja familj och vänner får lite närmare om de vill se mig spela. Hoppas vi får ta in fansen i arenorna igen när det drar igång. Det ska också bli väldigt spännande att komma och representera Färjestad. Klubben satsar efter en med FBK-mått mätt svag säsong och det är ett intressant lag. Det ska bli kul att lära känna mina nya lagkamrater, säger han.

I Mattias Göransson får Färjestad in en back med storlek. En defensiv pjäs som kommer att ha som största uppgift att vara stark bakåt.
– Med sina 191 cm blir han en rejäl gubbe framför vårt mål, något vi kanske har saknat lite. Vi spanade lite på honom redan då han gick till Leksand, men av olika anledningar blev det inget då. Men nu är vi glada att ha knutit Mattias till oss. Vi tror att han kommer att bli väldigt nyttig för oss, säger GM Peter Jakobsson.

Kontraktet med Mattias Göransson är skrivet på 2 år.