Finsk poängkung till Färjestad BK
Publicerad: 2019-06-26
Lagbygget
Idag blev det klart att den finske forwarden Ville Leskinen ansluter till Färjestad BK.

– En spelare vi kommer att få stor nytta av, spår GM Peter Jakobsson.

Att Ville Leskinen skulle vara av intresse för Färjestad har tidigare bekräftats. Men från att vara intressant till ett ”done deal” är det ibland en bit att gå. Men nu är övergången i hamn.
– Vi vet att Ville haft ett flertal anbud från andra klubbar i olika ligor. Där för känns det lite extra kul att han väljer att komma till Färjestad. Han gjorde 57 poäng i Kärpät i finska ligan förra säsongen så det är ingen tvekan om att han vet var målet finns, säger Jakobsson.

Ville Leskinen är själv taggad över att få komma till Färjestad.
– Det blir första gången jag spelar utanför Finland och efter det jag hört om klubben så kommer jag till ett väldigt bra ställe, säger han.

Några jättekopplingar till Färjestad har han inte, mer än att han under en säsong spelade och blev bra kompis med Charles Bertrand. Fransmannen spelade i Färjestad 2014 och blev väl mest berömd för den straff han lade under AHL All Stars som Färjestad gästade i februari det året. På frågan om Bertrand visat honom straffen skrattar han.

– Ja, jo…den har vi sett några gånger. Jag har testat men inte lyckats och jag tror inte Charles heller skulle göra om det om han försökte, skrattar han.

I Ville Leskinen får Färjestad en stadig poängproducent som den senaste säsongen delade förstaplatsen i den finska skytteligan med svenske Malte Strömwall. Båda landade på 57 poäng men Strömwall hade ett mål mer och står därför som etta.
– Jag gillar att skjuta mycket och jag kommer till Färjestad för att göra mycket poäng. Även om jag gillar att vara i den offensiva delen av banan så är jag ändå ganska bra även defensivt. Det ska bli kul att få spela i ett lag med en såpass vass offensiv, säger han.

Kontraktet med Ville Leskinen är skrivet på 2 raka år.
Han beräknas landa i Karlstad i slutet av juli.
{!C}