Joel Nyström och Färjestad BK överens om en förlängning
Publicerad: 2024-02-13
Lagbygget
Joel Nyström har spelat i Färjestad BK i hela sitt liv. Nu är det klart att han kommer att fortsätta att göra just det.
– Jag älskar att spela för Färjestad BK. Jag trivs bra här på hemmaplan, och det är väl egentligen inte svårare än så, säger han.

21-årige Joel Nyström känns rean som en inventarie. Han är nu inne på sin fjärde säsong i a-laget, där guldåret 2022 var ett rejält genombrottsår. Och just att få vinna med sin moderklubb är något som driver honom.
– Helt klart. Att redan ha fått uppleva känslan av att själv få stå där på torget och se så många glada människor, och att få dela glädjen med alla är häftigt. Det vill man ju gärna uppleva igen, säger han med stor ödmjukhet.

– Man vet ju att Färjestad BK betyder väldigt mycket för väldigt många. Att stå på torget…där får man ju ett kvitto på hur mycket det betyder för folk, men också att vi har den publiken vi har och allt de gör för att pusha oss. Det är för dem jag och mina lagkamrater spelar. Att få vinna tillsammans med våra supportrar är en härlig känsla och något jag är väldigt glad över att få fortsätta göra framöver.

Stefan Eriksson

Joel Nyström har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig till och med säsongen 25/26. Han är listad av Carolina Hurricanes, men just NHL är inget som stressar Nyström.
– Det är såklart en dröm som jag har, att få testa på spel där borta. Men jag vill inte åka över och inte känna att jag är helt redo, för om jag ska åka över så vill jag verkligen ge det en chans. Om det sen är om två år eller om fem år eller om den chansen kommer alls, det vet jag inte. Men jag tränar på och försöker bli så bra som möjligt. Jag tänker att jag är hör och nu och med ett nytt kontrakt vet jag att det gäller i ytterligare två säsonger, vilket jag är väldigt glad för. Känner mig väldigt trygg med det här beslutet, säger han.

Rickard Wallin om förlängningen:
– Det har varit vår ambition att ha Joel kvar så länge han spelar i Europa. Han är en back som tar kliv framåt i ligan hela tiden, och trots sin ringa ålder är han väldigt rutinerad. Vi är jätteglada att han fortsätter hos oss i ytterligare två år, och vi tror att han kommer att göra sig själv och oss bättre i en miljö som vi vet han gillar att vara i, säger Rickard Wallin.

Stefan Eriksson