Mountfield HK nästa motståndare i CHL
Publicerad: 2022-10-13
CHL
Tjeckiska Mountfield drogs först från grupp A i dagens lottning. När motståndarna från grupp B skulle dras så drog CHL-presidenten Martin Baumann upp pucken med vårt klubbmärke på.

Det skulle kunna ha blivit en match mot den klubb som är hemmaklubb för en viss Milan Gulas. Vi kommer till det.

Mountfield HK grundades 1926 som Královští Lvi i staden Hradec Králové. En stad man fortsatt huserar i. Men det har hänt lite efter vägen.
Reglerna för klubbar på kontinenten skiljer sig från det svenska systemet där medlemmarna äger klubben. Där är det oftast en ägare till laget.

Laget från Hradec Králové fanns i sitt original ända fram till 2013. Under tiden 2006-2013 hade ett tjeckiskt hem, -och trädgårdsföretag, Mountfield a.s, ett ägande i en annan klubb, nämligen České Budějovice.

När så den tjeckiska Extraliga skrev ett sponsorsavtal med ett företag (Rodegast) som innefattade att man skulle sälja deras öl i alla ligans arenor uppstod en intressekonflikt. České Budějovice hade då ett arenaavtal med sin stads stora bryggerijätte, Budweiser Budvar Brewery, och skulle få höga böter om man inte bytte dryckesleverantör.

Ölkonflikten drog ut på tiden, och 18 juni 2013 meddelade man att man inte kunde komma till en överenskommelse. Man valde också att flytta klubben till Hradec Králové inför säsongen 2013/14. Sedan dess har Královští Lvi varit Mountfields juniorprogram, medan Motor České Budějovice ärvde Hradec Králové's plats i den tjeckiska andradivisionen.

Milan Gulas då?
Jo, České Budějovice är hans hemstad och även hans hemmaklubb. Han är vid 36 års ålder fortsatt aktiv och leder lagets interna poängliga i ett České Budějovice som åter spelar i den högsta ligan.

Rickard Wallin, som spelade tillsammans med Gulas i Färjestad, kommenterade lottningen kort.
– Vilket lag vi än skulle ha fått från den andra gruppen så hade det varit en tuff motståndare. Lagen som nått hit är bra lag och det kommer att bli en utmaning för oss, säger sportdirektör Rickard Wallin.

Matcherna är planerade att spelas 15/16-11 och 22/23-11. Vi kommer att börja på hemmaplan.

Hela slutspelsträdet

{!A}