Lovande debut av 17-årige Johnsen
Publicerad: 2021-10-09
Eftersnack
FBK-ungdomarna trycker på underifrån och 17-årige Martin Johnsen gjorde ingen besviken när han debuterade från start borta mot Brynäs.
– Kul match, kul att få spela mycket, säger den norske stortalangen.

Med en liten centerkris i Färjestad, mot Brynäs saknades Gustav Rydahl (avstängd) och Martin Johanson (skadad), kallades 17-årige Martin Johnsen in. Han placerades som center mellan Joakim Nygård och Daniel Viksten, en rätt schysst omgivning, om vi säger så.

Hur nervös var du inför matchen?

– Det är klart att man kände lite men jag brukar klara att hålla mig lugn, det var skönt att få de första bytena, säger Martin.

Och hur känns det nu efter 5-2-segern?

– Kul match, kul att få spela mycket. Tycker att jag gör bra match, vi tog ledningen och stängde matchen bra.

Du hade ett par fina målchanser under matchen.

– Fick några bra passningar från Nygård och Viksten, prövade att sätta dit dem, det var nära men lite för dåliga skott, ler han.

Hur var det att spela med Nygård och Viksten.

– De är två jätteduktiga spelare, jäkligt snabba, det är enkelt att spela med två så skickliga spelare, säger han.

Martin visade direkt att han har spelsinnet, tekniken, kylan och ett oerhört stort självförtroende. Vi fick se några härliga dragningar trots uppvaktning av motståndarbackarna.
– Jag försöker bara spela mitt spel, att göra det jag är bra på, säger den unge norrmannen ödmjukt.
– Någon gång går det fel men man måste ju försöka. Nygård och Viksten var duktigapå att täcka upp när jag gick bort mig.

Vad fick du för råd av tränarna före matchen?

– De sa att jag bara skulle släppa loss och spela mitt spel.

17-åringen kallades in till A-lagsträningen i början av veckan. Känslan då?
– Första träningen var i måndags, det är nåt man hoppats på att få spela där nån gång under säsongen så det var kul att få det beskedet.
Han fanns med i truppen redan i torsdags bort mot Frölunda men fick ingen istid.
– Det var kanske nyttigt att bara få vara med att se och lära där, säger han klokt.

Och nu har du fått mersmak och vill spela mer?

– JAPP! Det var jättekul, utbrister Martin.
Man kan nog lugnt konstatera att 17-åringen absolut inte försämrade sina chanser till fler framträdanden framöver. Han har alla attribut som krävs, en härligt ungdomlig attityd samtidigt som han är ödmjuk.

Martin Johnsen kom till Färjestads J18-lag förra säsongen där han gjorde 14 poäng (7+7) på 14 matcher innan säsongen ställdes in. Inför den här säsongen plockades han upp till J20-laget där det hittills har blivit 10 poäng (5+5) på 10 matcher. Och redan i början av oktober kom A-lagsdebuten. Det ska bli väldigt intressant att se hans framfart framöver.