Henrik Haukeland är redo för nya utmaningar
Publicerad: 2020-04-09
Lagbygget
Kommande säsong återfinns den norska flaggan i Färjestads spelartrupp. Målvakten Henrik Haukeland återupptar den fina traditionen med att ha norskt inslag i truppen.

– Det ska bli jättekul att få representera Färjestad, säger han.

Säsongen som gick var en märklig säsong på många sätt. Ett av dem var att truppen inte innehöll någon spelare från Norge. Nu återupprättas traditionen då den norske landslagsmålvakten Henrik Haukeland kommer till Karlstad och Färjestad. Pressen och kraven på framgång är inget han räds - tvärtom.
– Det är ju bara roligt. Om man inte spelade under krav och stress skulle det bli ganska avslaget tror jag. Det är ju därför vi håller på och jagar framgång när vi spelar. Jag ser det bara positivt, säger Haukeland som för närvarande befinner sig i sin norska hemstad Fredrikstad.
– Jag har hört att Karlstad är en väldigt vacker stad, men här i Norge finns det inget som slår Fredrikstad, skrattar han.

Peter Jakobsson känner sig trygg i värvningen av Henrik Haukeland.
– Han har gjort det bra i Sverige tidigare med både Timrå och Leksand och tagit båda klubbarna tillbaka till SHL. Han är i en bra ålder (25) och har under de senaste två säsongerna skaffat sig värdefull erfarenhet från spel i finska ligan. Vi tycker att vi får ett väldigt starkt målvaktspar där båda har stor utvecklingspotential. Att vi dessutom åter har en norsk flagga i rostern är trevligt, säger Jakobsson som för övrigt själv var lagkamrat med en gammal Stjernenspelare, nämligen Trond Magnussen.

Annars är livet för Haukeland och alla andra i Norge just nu väldigt präglat av den rådande coronapandemin.
– Vi får ju i stort sett inte gå ut så det börjar bli väldigt långsamt. Det ska bli skönt att åka till Karlstad på tisdag och se något annat än min lägenhet här i Fredrikstad, säger han.

Väl på plats så får han ta upp kampen med Arvid Holm. En spelare han inte känner sedan tidigare, men däremot ”Masken” är bekant sedan tidigare.
– Han var med på ett landslagsläger för några år sen vill jag minnas så han har jag träffat.

– Så är det, konstaterar Maciej Szwoch.
”Masken” vikarierade som målvaktstränare under ett landslagsläger och hade då både Haukeland och Färjestads dåvarande målvakt Lars Haugen att ta hand om.
– Jag ser fram emot att få jobba med Holm och Haukeland framöver. I Henriks fall så får vi hit en av Norges bästa målvakter som vid många tillfällen bevisat att han kan kliva fram i pressade lägen. Han har fortfarande steg att ta och det blir vår uppgift att se till att ge honom förutsättningarna att göra det. Jag känner att även om Haukeland är bra så tror jag inte att han blommat ut riktigt än. Det är tänkt att han ska göra det hos oss, säger ”Masken”.

Hakueland själv ser fram emot att få träffa sina nya lagkamrater.
– Jag har bara hört bra saker om Karlstad och Färjestad. Det är ju en av toppklubbarna i Europa och jag hoppas kunna ta min utveckling ytterligare steg när vi väl sätter igång. Ser fram emot att få se min nya hemstad, avslutar han.

Kontraktet med Henrik Haukeland är skrivet på 2 år.

Som medlem i Färjestad BK fick du den här artikeln via e-post innan den publicerades.

{!A}