Joakim Nygård åter i grönvitt
Publicerad: 2020-08-21
Lagbygget
Enligt gällande regler så fanns det en spelare med NHL-kontrakt som skulle kunna dra på sig FBK-tröjan i höst. Den spelaren är Joakim Nygård och nu är det klart. Han startar sin säsong i Färjestad BK.

– Jag är oerhört tacksam för möjligheten, säger han själv.

Beskedet som Joakim Nygård fick med sig hem från Edmonton är at det är återsamling någon gång i november. Fram tills dess kommer han att spela här hemma i Färjestad BK.
– Jag är oerhört tacksam för möjligheten. Att få möjligheten att spela hockey i sin hemmaklubb tills man ska resa tillbaka är ju, ja vad ska jag säga. Jag är tacksam helt enkelt, säger Nygård.

Med ett på papperet redan starkt lagbygge adderas nu snabbskrinnaren Nygård till laguppställningen. Något som såklart skapar en konkurrenssituation.
– Så är det såklart. Men när möjligheten att få in Jocke under hösten gavs så kunde vi inte säga nej. Han kommer att spela här under ett ”rookiekontrakt” i det närmaste och vi vet vad vi får i Jocke, tränarna och många av lagkamraterna vet vad man får, och Jocke vet vad han får så det var inte så mycket att fundera på. Dessutom händer det alltid saker med skador och sjukdomar, säger GM Peter Jakobsson.

Just den ekonomiska biten har inte varit viktig för Nygård.
– Nej, inte alls. Jag kommer inte till Färjestad för att tjäna massa pengar i några månader utan är bara glad över att jag får möjligheten att representera laget i mitt hjärta under hösten i väntan på att säsongen i Edmonton ska starta. Jag älskar att spela och bo här och förhoppningsvis får vi också möjligheten att spela inför publik framöver, säger han.

Nygård har varit hemma i Karlstad i ett par veckor nu och ser tillbaka på en märklig upplevelse som NHL-slutspelet ändå blev.
– Det var en märklig känsla. Lite som när man var liten och var på cup. Det spelades flera matcher på samma ställe och spelare från andra lag satt och kollade på matcherna. Vi hade egna sektioner som vi fick vara på, men det blev en del tv-tittandet också när vi väl var inne i ”bubblan”. Bortsett från att jag inte spelade i slutspelet så har jag spelat under säsongen när jag inte varit skadad. Jag känner att de tror på mig och har trivts väldigt bra i staden. Hösten här hemma hade blivit väldigt lång om det inte hade gått att lösa med Färjestad, säger han.

Från Edmontons håll är det positiva tongångar över att Jocke får spela i Färjestad under hösten.
– De är mycket positiva till det. Vi har haft en bra dialog med Edmonton och de ser det ju positivt i att deras spelare är igång och kommer i form när de ska samlas fram i november, säger Peter Jakobsson.

Joakim Nygård förväntas börja träna med laget under kommande vecka.
– Ska bli skönt med lite rutiner. Det tycker nog hon där hemma också, ler Nygård.

Nyheter om Joakim Nygård meddelades först i ett mailutskick till våra medlemmar. Vill du också vara "snabbast på pucken"?

Bli medlem!

{!A}