Ungdomar med färska kontrakt på fickan
Publicerad: 2022-02-07
Lagbygget
Både Anton Berglund och Lucas Forsell har kommit in i a-laget och gjort bra ifrån sig. Så bra att de båda nu stoltserar med varsitt nyskrivet rookiekontrakt.

– Två lovande spelare som vi gärna vill se mer av i framtiden, säger Rickard Wallin.

Anton Berglund (född 2002) kom från Östersund till Färjestad J18 inför säsongen 2019-2019 och är således inne på sin fjärde säsong i klubben. Nu belönas han med sitt första kontrakt.
– Anton har jobbats sig till ett rookiekontrakt med hög arbetsmoral och en intensiv spelstil. Vi känner oss glada att få fortsätta med Anton och våra förhoppningar är att han ska ta ytterligare kliv som en defensiv back under nästa säsong, säger Rickard Wallin som också skrivit ett avtal med Lucas Forsell (född 2003).
– Lucas har kommit in i en forwardsbesättning som var ganska klar på förhand. Men de matcherna han har spelat har han gjort på ett jättefint sätt, och han har där visat att han är en väldigt stor talang. Vi tror mycket på Lucas, men vi måste ha tålamod och ge honom tid. Det är svårt att ta steget som en offensiv stjärna i juniorlaget och sedan in i SHL, säger Wallin och Forsell som kom från Fagersta inför säsongen 19/20.

– Det är superkul och det betyder mycket. Man kom hit med målet att få skriva ett a-lagskontrakt, och nu när det blivit verklighet så känner jag mig både stolt och hedrad. Stolt för att all träning och slit har gett resultat och hedrad att få skriva ett kontrakt med den här föreningen. Det finns mycket historia här och jag vill vara med och bidra till nya framgångar. Kort och gott, med hårt arbete kommer belöningarna – det här är en belöning, säger Lucas Forsell.

Anton Berglund är inne på samma spår.
– Det här är ju något man jobbat för sedan man kom hit så det är enormt kul. Man lär sig av de äldre spelarna varje dag, oavsett om man spelar matchen eller inte.

Vad plockar man upp?

– Mycket i hur man beter sig på banan, hur man löser situationer och ligger rätt. Tycker att jag utvecklat mitt defensiva spel under säsongen, men vill bli bättre över hela banan. Nu vet jag var jag ska vara även nästa säsong vilket ger en liten trygghet såklart. Nu är det bara att träna ännu hårdare framöver, säger han.

Kontraktet med Anton Berglund är skrivet till och med 23-04-30.
Kontraktet med Lucas Forsell är skrivet till och med 24-04-30.