”JFK” ansluter till Färjestad BK
Publicerad: 2021-01-06
Lagbygget
Jakob Forsbacka-Karlsson byter Växjö Lakers mot Färjestad BK.

– En tvåvägscenter som vill få en ny skjuts i karriären och som vlll få det hos oss. Ett bra tillskott till vår trupp, säger GM Peter Jakobsson.

24-årige Forsbacka-Karlsson är en tvåvägscenter, som innan han kom till Växjö har tillbringat tre år i Boston Bruins organisation. Där spelade han 29 matcher i Boston och resterande i Providence innan han säsongen 19/20 flyttade hem till Sverige. Nu väljer han att ta ett nytt kliv i karriären då han byter Småland mot Värmland.
– Det blev en möjlighet att plocka hit Jakob då han själv kände att han inte kom till sin rätta i Växjö. Vi såg över våra möjligheter och fick ihop det med Jakob och ser fram emot att få se honom i vår tröja. Han kommer med en hel del verktyg i sin låda och vi tror att han kan få ett lyft i vår miljö, säger Jakobsson.

I dessa tider, hur påverkar övergången ekonomin?

– Hur vi än vänder och vrider på det så kommer vi att gå ett stort minus till mötes. Men vi spelar ishockey och det är vår kärnverksamhet, vilken vi också gör allt vi kan för att syresätta. Vi vill vara med och tävla och i just det här fallet så ska sägas att Jakob kommer till oss på en mycket lägre kostnad än den han hade i sin tidigare klubb. Han vill ta ett nytt avstamp i sin karriär, och för att kunna göra det hos oss så har han själv gått med på de löneavstående som spelargruppen tidigare gått med på. Ekonomin är fortsatt ansträngd, men sporten är vår prio ett och då får man, som i det här fallet, se över vad vi kan göra och inte. Vi har den här gången valt att göra, och vi ser fram emot att få välkomna Jakob till Karlstad och Färjestad, säger VD Stefan Larsson.

Jakob Forsbacka-Karlsson väntas ansluta till laget under morgondagen.
– Han kommer hit sent ikväll och får träffa gänget i morgon bitti. Förhoppningsvis kan han spela redan i morgon mot Rögle, avslutat Peter Jakobsson.