Välkommen till Färjestad BK, Emil Alba!
Publicerad: 2024-04-03
Lagbygget
26-årige forwarden Emil Alba är klar för spel i Färjestad BK.
– Trodde faktiskt inte det var sant när agenten ringde och berättade om intresset. Men så blev det och det ska bli jättekul att få representera Färjestad, säger Alba som ansluter från Södertälje SK.

Emil Alba har sina rötter på Ekerö, men flyttade tidigt till Örnsköldsvik och MoDo där han gjorde sina juniorår. Det blev även två allsvenska säsonger med Ö-vikslaget innan den allsvenska hockeyresan gick vidare söderut, till Västervik. Där blev det två säsonger innan han flyttade närmare sina hemtrakter och landade in i Södertälje. I SSK blev han en av lagets viktigaste spelare, och den senaste säsongen blev också hans poängbästa med 37 (14+23). Ett hårt arbete som nu har belönat honom med sitt första SHL-kontrakt.
– Det ska bli jäkligt kul. Jag ser fram emot det väldigt mycket, och framförallt att få komma till en sådan klubb som Färjestad. Lite smått overkligt faktiskt, säger Alba.

Det fanns ett visst mått av förvåning, blandat med stor glädje när agenten ringde och berättade att Färjestad var intresserade, berättar han.
– Trodde inte det var sant när agenten ringde. Det är en av de största klubbarna i Europa, men så blev det och nu är det klart. Det känns som helt rätt miljö man kan komma till, och som sagt, väldigt kul.

Som 26-åring och lite av en ”late bloomer” - vad kommer du att bidra med i det här laget?
– Först och främst blir det en rolig utmaning. Det är mitt första SHL-kontrakt jag skriver på och jag vill ju slå mig in och växa in in i den kostymen. Jag har spelat i Allsvenskan såpass många år så det kändes rätt att ta det här steget. Som spelare ser jag mig själv som en allroundspelare, en tvåvägsspelare som gillar att använda min fysik. Det är väl lite av mina signum. Samtidigt så gillar jag att spela ishockey. Jag vill ju vara pålitlig helt enkelt, åt båda hållen, säger Alba.

Några bekanta ansikten i laget du kommer till?
– Jag har spelat med ”Vesslan”, Marcus Westfält. Och sen har jag spelat med Björka, och vi har fortfarande kontakt. Jocke Nygård kommer ju nästan från samma ställe som jag, så det är väl de gubbarna, säger Alba som inte riktigt har klart för sig när själva flytten sker.
– Nej, jag håller precis att landa efter en säsong liksom Färjestad gör, så vi har inte kommit till det praktiska riktigt än.

Rickard Wallin ser många uppsidor med Emil Alba.
– Vi tycker att Emil på många sätt är har en spännande profil med sin storlek, sitt fysiska spel och det hårda arbetet. Han en pålitlig spelare som haft en stadigt uppåtgående trend i allsvenskan. Han har dessutom kryddat med mål och poäng och är duktig att spela i området framför motståndarmålet. Vi tycker att det finns alla förutsättningar för Emil att blir en bra SHL-forward, och att han ska kunna fortsätta den uppåtgående trenden hos oss.

Kontraktet är skrivet på 2 år.