Välkommen till Färjestad BK, Adam Ollas Mattsson!
Publicerad: 2024-04-11
Lagbygget
Adam Ollas Mattsson ansluter till Färjestad BK.
Den 27-årige backen kommer närmast från spel i Malmö Redhawks.
– Jag ser fram emot att få komma till Karlstad och Färjestad. Har alltid gillat att spela där, och nu ska det bli kul att få ha supportrarna med sig istället, säger han.

Moderklubben är Värmdö HC, men det var i Djurgården han spelade sin juniorhockey, där det senare också blev också spel i a-laget. Efter två säsonger i Stockton Heat, som då var farmarlag till Calgary Flames, blev det en återkomst till Sverige och Malmö Redhawks. En klubb han spelat för i fem säsonger, men där han nu byter Skåne mot Värmland.
– Det har varit väldigt mycket fram och tillbaka. Jag har varit i Malmö i fem år nu och har väl känt att man har stått och stampat lite och att jag känt att jag behövt lite av en nystart, säger han.

Med ett år kvar på kontraktet med Malmö kom parterna ändå överens om en lösning som gör att Adam Ollas Mattsson från och med nu är en FBK-spelare.
– Det löste sig bra tycker jag. Sen är det är väl klart att det är alltid svårt att säga att man vill lämna trots att man har ett år kvar på kontraktet, men jag tycker väl någonstans att vi kommit fram till en bra lösning som båda parter känner sig nöjda med.

Hur känns det att flytta till Karlstad och Färjestad?
– Jag ser verkligen fram emot det som sagt. Det är jäkligt bra fans, alltid kul att spela där. Det ska bli kul att få vara på andra sidan för en gångs skull, så jag ser verkligen fram emot det. Klubben har höga ambitioner och vill vinna, vilket är en av de främsta anledningarna till varför jag valde Färjestad.

Efter en säsong som slutade alldeles för tidigt finns det en stor revanschlusta i hela klubben. Har du någon sådan känsla med dig in i ditt nya äventyr?
– Inte revansch på just det sättet som jag förstår att det finns i Färjestad just nu. Mer en stor ambition och motivation att få chansen att komma till en klubb som alltid har målet att vara med i toppen och slåss om titeln. Det är vinna jag vill mer än något annat, säger han.

Några tidigare bekantskaper i ditt nya lag?
– Linus Johansson och jag spelade tillsammans i Djurgården för några år sedan. Så vi har väl snackat redan. Sen har jag spelat med Joel Nyström i landslaget, även med ”Nygga” nångång. Micke Lindqvist är smått bekant då vi båda är från Stockholmshockeyn, så det finns några.

När går flytten?
– Är väl tänkt att jag ska komma till Karlstad nästa vecka och köra några träningar. Sen blir det väl en helg därefter med att fixa lite praktiska saker nere i Malmö. Efter det vet jag inte så mycket just idag, säger han.

Rickard Wallin är nöjd över att kunna addera Adam Ollas Matsson till truppen.
– Vi är väldigt glada att vi kunde hitta en lösning med att få hit Adam, som vi tycker är en back som har varit ledande i sitt lag SHL under ett antal år. Det finns många av egenskaperna i hans spel som vi saknar. Både det fysiska elementet, han är duktig med pucken för sin storlek, och spelar med en pondus som jag tror att vi kommer att ha nytta av. Dessutom så tyckte jag att han gjorde väldigt bra ifrån sig när Malmö var i sin play-out-serie förra året. Så jag hoppas och tror att det är en kille som kan steppa upp och spela bra när det kommer till de viktigaste matcherna på året, säger Wallin.

När Carl Dahlström valde att aktivera in ”out-klausul” så blev det en lucka som Rickard Wallin och sportgänget behövde fylla. Ett av namnen som funnits på radarn tidigare, och som nu blev aktuellt, var just Adam Ollas Mattsson.
– Ja precis. Det fanns några intressanta namn på vår lista där Adam var högt upp på den. När så möjligheten fanns, efter lite undersökningsarbete, så tyckte vi att det var värt att göra som vi gjorde. Vi hoppas och tror att det kommer bli en bra lösning för alla parter, avslutar Wallin.

Kontraktet med Adam Ollas Mattsson är skrivet på 2 år.