Matt Tomkins klar för spel i Färjestad BK
Publicerad: 2022-06-02
Lagbygget
Hela förra säsongen var ett nytt äventyr, och en lång säsong. Spel i ny liga (SHL), spel i OS samt en avslutning med VM i Finland. Nästa säsong väntar ännu ett nytt äventyr för Matt Tomkins – då vaktar han målet i Färjestad BK.

– Mer inspirerad än någonsin inför en säsong, säger han.

Han har precis kommit hem efter en lång säsong på andra sidan jordklotet. Efter att ha spelat hela sin karriär i Nordamerika så öppnades en möjlighet för spel i Sverige och då med Frölunda.
– Det kändes som en spännande utmaning med en ny liga, nytt land och allt det där. Jag kom att gilla livet i Sverige och spelet i ligan väldigt mycket. Väldigt stor skillnad mot vad jag kom ifrån, men det nya var till det bättre, säger han.

Och han kommer att återvända, men då till Karlstad och Färjestad. Men innan det så blir det några veckors ledigt hemma i Sherwood Park som han beskriver som en förort till Edmonton.
– Det tar väl ungefär tio minuter att ta sig in till själva Edmonton från där jag är. Jag har dock inget planerat under sommaren då den kommer att bli ganska kort, så det blir nog mest att umgås med familj och vänner innan jag kommer till Karlstad, säger Tomkins.

Det är dock inte ett gäng med helt nya ansikten han kommer till. Han lärde känna Tomas Mitell då de båda fanns i Chicagos organisation.
– Jag har skrivit lite med Tomas under våren, mest för att vi jobbat ihop tidigare. Mest ”small talk” egentligen. Sedan när han hoppade på tåget tidigt så skrev jag och gratulerade honom till jobbet. Sen kom det ju att bli på en annan nivå och det ska bli kul att få spela för honom.

Kände du igen något av ”Mitellhockeyn” när han tog över?

– Jag såg ganska direkt hur han ville att laget skulle spela. Vi mötte ju Färjestad i hans första match och redan där såg man frö till vad han vill ha ut av sitt lag. Vi hann inte prata så mycket just där och då, men det ska bli kul att se honom igen. Alltid skönt att ha något bekant ansikte när man kommer till en ny klubb. Men jag har ju även spelat med Victor Ejdsell i Rockford vid några tillfällen, så ”Eddie” känner jag igen när jag ser honom, säger han ock skrattar till.

Är din spelstil något som passar med det sätt Tomas Mitell vill spela hockey?

– Det tycker jag. Han vill ha tätt bakåt och det vill man ju alltid som målvakt. Vill minnas att mötena mellan Frölunda och Färjestad var ganska offensiva matcher med mycket mål, åtminstone de tre första. Den fjärde, då Tomas hade kommit, då gjorde vi inte något. Det är det jag menar, att jag redan då såg var han var på väg med laget. Sen gick det ju ganska bra till slut, konstaterar han.

Var Mitell till och med en faktor som avgjorde att du skrev på?

– Säg såhär, det skadade ju inte. Jag vet vad han kan göra som coach, vilket ni alla fick se i slutet av säsongen så visst är det en liten trygghet. Startsträckan i att lära känna huvudtränaren blir ju lite kortare och jag har redan en vetskap om hur han vill att spelet ska spelas, vilket gör att omställningen blir enklare, säger han.
{!A}

I slutet av juli väntas Matt Tomkins anlända till Löfbergs Arena och starta jobbet med sitt nya lag.
– Inspirerande att komma in och få representera mästarlaget. Det säger också en del om ambitionen som finns i organisationen. Alla i klubben jag pratat med hittills har varit väldigt bra människor och andra som antingen spelat där, eller har haft vänner som spelat i Färjestad säger samma sak – att det är en toppenklubb att spela i. Allt från personal kring laget, folk som jobbar i organisationen och supportrarna. De har jag ju haft emot mig så jag vet lite vad som väntar. Skönt att ha dem i ryggen framöver, säger han med ett leende.

Från FBK-håll har Rickard Wallin och gänget haft Tomkins på radarn ett tag.
– Vi tittade ganska tidigt över målvaktssituationen inför nästa år, och med ”Maskens” hjälp så föll ögonen på Tomkins. När vi sedan fick klart för oss att han inte skulle bli kvar så blev han intressant för oss. Vi gillar ambitionen, han är i en bra ålder och gjorde en strålande höst i sin första SHL-säsong. Har även fått uppleva både OS och VM under säsongen och vi hoppas att han kommer att fortsätta utvecklas hos oss, och ihop med Dennis Hildeby bli ett bra målvaktspar för oss i vinter, säger Rickard Wallin.

Kontraktet med Matt Tomkins är skrivet på 2 år.