Färjestad föll tungt hemma mot Luleå
Publicerad: 2022-12-17
Matchreferat
Färjestad BK - Luleå HF 0-1 (0-0, 0-0, 0-1).
Hemmalaget hade flest och bäst målchanser men fick inte in pucken. Ett snålspelande Luleå gjorde sitt enda mål i powerplay och försvarade sig väl mot ett ineffektivt FBK.

Första perioden

När Luleå är på besök är det tätt och tight, krympta ytor och få målchanser, så även ikväll. FBK mötte upp med samma typ av spel även om de försökte gasa på lite mer offensivt. De få målchanser som skapades räddades relativt enkelt av målvakterna Dennis Hildeby (FBK) och Joel Lassinantti (LHF).
I sextonde minuten fick hemmalaget ett numerärt överläge och FBK-backen Ville Pokka var nära att få in ett ledningsmål men pucken tog i vänsterstolpen.
Men en minut kvar kom Michael Lindqvist fri på högerkanten men Lassinantti stod i vägen.

Andra perioden

FBK kom ut med mer fart i spelet och låg på för ta ledningen men man lyckades inte få in pucken bakom Luleåmålvakten. Det började bli lite grinigt mellan spelarna och började ta utvisningar. FBK hade några öppna chanser för Remi Elie och Michael Lindqvist men inget av lagen lyckades dock utnyttja sina numerära överlägen.

Tredje perioden

Lick ett numerärt överläge efter två minuter och då kom matchens första mål genom Leo Komarov som styrde in pucken otagbart bakom Hildeby.
FBK tvingades nu jaga en kvittering och man försökte och försökte men Luleå ställde upp en gulsvart mur i egen zon och den var svårforcerad. Med 3:46 kvar fick hemmalaget ett gyllene tillfälle då man fick ett powerplay. Man tog timeout och spelade 6 mot 4 under andra minuten i PP men fick inte in pucken.
Luleå stod emot och vann med matchens enda mål.