Förlängningsseger i Gävle
Publicerad: 2018-11-15
Matchreferat
Brynäs IF - Färjestad BK 2-3 (1-0, 1-2, 0-0, 0-1). Hemmalaget tog ledningen två gånger om men FBK kvitterade genom Sebastian Eriksson och Jesper Olofsson. Matchen gick till förlängning och då avgjorde Olofsson med sitt andra mål i matchen för FBK.

Första perioden

Brynäs såg väldigt taggat ut från start, säkerligen revanschlystna efter blytunga 0-6-förlusten hemma mot FBK den 27 oktober. Samuel Asklöf var halvfri efter två minuter men Adam Werner i FBK-målet räddade. Joakim Nygård kontrade i fjärde minuten men pucken tog i ribbans undersida när han sköt.
Efter 6:05 kom 1-0 efter att Brynäs kommit två mot en. Nicklas Danielsson lurade Werner och la enkelt in ledningspucken.
FBK fick första numerära överlägen och hade bra tryck men kom inte närmare kvittering än Nygårds backhandlyftning som tog i stolpen. I spel fem mot fem var hemmalaget bättre och det var bara Werners fina målvaktsspel som hindrade Brynäs att öka på sin ledning.

Andra perioden

Betydligt bättre fart och kamplust på FBK som fick på flera långa anfall. I fjärde minuten kom kvitteringen efter just ett sådant och Sebastian Erixon kunde kliva upp på vänsterkanten och trycka in en retur mot slutkörda hemmaspelare.
Minuten senare låg pucken i FBK-målet men dömdes bort för hög klubba på Robert Kousal. Perioden bjöd på böljande hockey och det var jämnt spelmässigt. Brynäs fick sitt första powerplay och då kom 2-1. Ryan Gunderson sköt och Joel Kellman styrde in den otagbart bakom FBK-målvakten.
FBK fick nästa powerplay och då kom kvitteringen. Johan Ryno stod på sin vanliga plats i högerläge och fann en genialisk passning mot bortre stolpen där Jesper Olofsson kom i hög fart och stötte in pucken. I nästa byte fick Tomi Sallinen friläge för FBK men nu räddade BIF-målvakten Tomi Kahunen.

Tredje perioden

Spelet blev lite tätare och mindre öppet i likaläge även om båda lagen gick för att avgöra. Hemmalaget var något hetare i anfallszonen och skapade lite vassare chanser men Werner spelade säkert i FBK-målet.
Båda lagen fick chansen sista fem minuterna i numerärt överläge men inget mål. Ryan Gundersson var närmast för BIF med ett ribbskott.

Förlängning

Öppet spel och chansrikt som vanligt i spel tre mot tre och det var FBK som avgjorde. Jesper Olofsson kom in i anfallszonen och sköt ett skott vid benskydden på en hemmaspelare och pucken satt vid vänsterstolpen bakom hemmamålvakten som inte hann se puckbanan.