Alex kliver av – Wikstrand ny kapten
Publicerad: 2018-10-09
Laget
Alexander Johansson väljer att kliva av rollen som lagkapten i Färjestad BK. Ny kapten blir istället Mikael Wikstrand.
– Stort av Alex. Han gör det här för lagets bästa och det ger honom också lite andrum, säger sportchef Peter Jakobsson.

Laget informerades av sportchef Jakobsson innan tisdagsträningen.
– Alex vill det bästa för laget och klubben, och han känner att han inte är där han vill och behöver vara för att leda skutan, säger Jakobsson.

Alexander själv har inte så mycket att tillägga.
– Laget går före jaget. Beslutet är det bästa för laget just nu och det är därför jag gör det här, säger Johansson.

Sportchefen ser ingen större dramatik i dagens förändring.
– Det har hänt förut (Jörgen Jönsson 2002) och lite på samma premisser. Utfallet den gången blev bra för både lag och spelare, säger Jakobsson.

Ny lagkapten blir Mikael Wikstrand.
– Ärofyllt uppdrag såklart, men jag kommer inte att vara annorlunda nu än jag varit förut. Jag är den jag är och kanske är det just därför jag fick frågan.

Mikael Wikstrands första match med ett C på bröstet blir på torsdag, borta mot Mora IK.