CHL - Snart drar det igång!
Publicerad: 2019-08-26
#championsgobeyond
Efter några års frånvaro är Färjestad BK åter en av klubbarna som får kämpa om den europeiska mästartiteln.

– Att ta oss dit var ett mål innan förra säsongen och det känns kul och spännande nu när vi snart ska dra igång turneringen, säger GM Peter Jakobsson.

CHL har förändrats en hel del sedan Färjestads förra sejour i Europa. Nu gäller enbart sportsliga kriterier för att kvalificera sig. Något som varit målet för turneringen från start.
– Absolut. Men för att dra igång en turnering av den här kalibern krävdes viss trygghet och stabilitet från början. Att låta några klubbar som investerat både tid och pengar vara med de första åren var nödvändigt för att få den struktur vi ser idag. Nu har vi dock kommit så långt att vi under de senaste säsongerna haft sportslig framgång som enda möjlighet att kvalificera sig, vilket vi alla tycker är den rätta vägen, säger Bo Lennartsson som i CHL-sammanhang innehar titeln Senior Sport Advisor.

Tävlingsformatet har också krympts från 48 lag ner till 32 vilket enligt Lennartsson spetsat till turneringen.
– Det är lite färre lag från mindre nationer mot när vi hade 48 lag. De stora ligorna har i stort sett kvar samma antal lag och vi tycker att kvaliteten och intresset för turneringen höjs för varje år som går.

Sverige har fem platser i CHL baserat på ligarankingen där SHL rankas som etta i Europa. Färjestad är kvalificerade tack vare förstaplatsen i ligan efter 52 omgångar. SM-vinnarna är också kvalificerade och får sällskap av ytterligare tre lag, baserat på grundseriens tabellplacering. De svenska deltagarna i årets turnering är Frölunda (CHL och SM-vinnare), Färjestad (serievinnare), Luleå (serietvåa), Djurgården (seriefyra) samt Skellefteå (seriefemma).

Spelformatet är att alla möter alla i sin grupp, både hemma och borta. De två bästa lagen i varje grupp, åtta till antalet, går sedan vidare till åttondelsfinal (round of 16). Åttondelarna spelas i november, kvartsfinalerna i december, semifinaler i januari och finalen 4 februari.
– Vårt mål är att spela hockey länge, oavsett om det gäller CHL eller SHL. Det är därför vi är med och tävlar, för att vinna, säger Peter Jakobsson.

Tävlar man och går så långt som till en finalseger så vinner man, förutom pokalen, också en del prispengar. CHL har ett 6-årigt avtal med mediabolaget InFront som garanterar och finansierar turneringen. Den totala summan prispengar uppgick under säsongen 17/18 till 1,5 miljoner euro. En summa som gradvis stegras säsong för säsong och som kommer, när vi når säsongen 22/23, ha ökat till 3,5 miljoner euro. Prispengarna betalas ut allt eftersom man avancerar i turneringen och under kommande säsong får vinnaren, förutom ”pengar efter vägen” också en check på 425 000 euro. Vinnaren säsongen 22/23 kommer att kunna räkna hem 705 000 euro.

Pengarna genereras bland annat genom att sälja tv och mediarättigheter till turneringen. I Sverige är det SVT och Viasat som delar på rättigheterna och samtliga matcher med svenska lag inblandade sänds eller streamas på bolagens playtjänster.

Men som alltid är det trevligast att se hockey på plats och det finns ett sug efter att se Färjestad spela i CHL.
– Det känns så. Det pratas mycket och folk är nyfikna. De kanske inte vet så mycket om vårt motstånd, men vårt eget lag lockar vilket för oss är det viktigaste, säger Peter Jakobssson som får se sitt lag skrinna ut på isen i Löfbergs Arena i CHL-kostym, för första gången under hans ledning, torsdag 29 augusti då slovakiska mästarna Banska Bystrica står för motståndet.
– Det är också en av de fina sakerna med CHL - att man får möta lag som man aldrig annars möter. Det är lite svårscoutat och man får lita på sitt eget helt enkelt. Vi är laddade, avslutar han.

Alla deltagande lag har också gjort en presentationsfilm om sin klubb och sin stad. På CHL Fan Challenge kan man rösta på den man gillar mest. Gå gärna in och rösta på vår film!
{!A}
{!B}