Tränarteamet fortsätter tillsammans
Publicerad: 2023-01-17
Lagbygget
Herrarnas tränarteam förblir intakt. Det är nu klart sedan samtliga med utgående kontrakt har fått förlängt.

– Vi är jätteglada att kunna presentera kontraktsförlängningar till de båda assisterande samt målvaktstränare som fortsatta kollegor till Tomas Mitell, säger Rickard Wallin.

Det var Tomas Mitell som kom in som sista man i ett befintligt team. Ett team där alla tre hade utgående kontrakt. Men efter en lyckad vår, och en sommar och höst tillsammans står det nu klart att konstellationen får fortsatt förtroende.
– Vi har avvaktat hösten för att se hur samarbetet dem emellan utvecklats efter att ha blivit inkastade tillsammans i februari ifjol. Vi vet ju alla hur det slutade, ler Wallin och fortsätter: – Jag och Tomas har haft en dialog hela tiden och vi båda känner att samarbetet och arbetssättet runt a-lag herr har varit väldigt bra. Och vi tror också på att utveckla det framåt genom att hålla samman teamet.

Alla tre med utgående kontrakt har förlängts med två nya år. Samtliga tränarkontrakt sträcker sig således över säsongen 24/25.
– Efter samtal med alla tränarna så vet jag att alla är extremt motiverade att fortsätta göra Färjestad bättre, och att alla tre står för en kontinuitet är självklart ett plus. Ser fram emot vad det här teamet kan uträtta framöver tillsammans, avslutar Wallin.

Tomas Mitell:

– Vi tycker att vi har ett bra samarbete, och att det är tre kompetenta hockeymänniskor som också är väldigt fina människor vid sidan av. Vi kompletterar varandra bra och det känns som vi växer in i rollerna och utvecklas hela tiden. De har också mycket erfarenhet att vara just här i Färjestad vilket inte alltid kanske är det enklaste. Förväntningarna är alltid stora och det krävs att man håller känslorna i styr och ändå leverera på ett bra sätt.
– Tyckte också att när vi gick igenom slutspelet ifjol, där fick vi se varandras bästa och sämsta sidor via några tunga förluster och några bra vinster, och sen på det igen. Vi vet ju nu att vi kan gå på den resan igen så det känns väldigt bra alltihop.

Pelle Prestberg:

– För mig är det ju en stor ära att få fortsätta att få vara i den här klubben och föreningen jag älskar, så det känns väldigt bra. Nu får vi chansen att fortsätta utvecklas tillsammans och det är en progression i ledarstaben där vi blir bättre hela tiden genom att utbilda varandra. Även om vi har våra olika ansvarsområden så gör vi verkligen allt tillsammans. Jag ser fram emot att utveckla oss själva, spelarna, och få vara en del i att driva föreningen framåt.

Thomas Rhodin:

– Det känns riktigt kul. Vi har ett bra stäm i vår lilla grupp och vi trivs ihop så det känns riktigt kul att få fortsätta några par år till tillsammans. Det har varit en bra tid hittills och nu får vi chansen att utvecklas ytterligare, vilket jag ser fram emot.

Maciej Szwoch:

– För det första är jag ju extremt stolt att få möjligheten att fortsätta i den finaste förening som finns. När de nya åren har löpt ut har jag varit här i tio år, och jag känner så mycket stolthet över att få vara en del av det här. Men jag känner också ett stort ansvar då jag inte tycker att man ska ta för givet att man får vara en del av en toppförening i Sverige. Det krävs noggrannhet varje dag och det ställer krav på mig som ledare. När man också fick uppleva stan i att vara på det där torget, som man hört talas om sedan man kom hit, så känner jag mig mer taggad än någonsin på framtiden.
{!A}