Corona: Åtgärder och konsekvenser inom Färjestad BK
Publicerad: 2020-03-13
corona
Regeringen beslutade som bekant att begränsa möten med en förväntad publik på 500 eller mer. Det fick som konsekvens att gårdagens avslutande omgång i SHL spelades inför tomma läktare. Vi som klubb har också tagit egna beslut när det gäller begränsning av smittorisken.

Det vi vet i dagsläget är att slutspelet i SHL skjuts upp och för vår del skulle det i så fall starta med kvartsfinal 30 mars. Det är enligt beslut från SIF och SHL och gäller tills vidare, och vår a-lagsverksamhet pågår således som vanligt tills dess att annat beslut tas.

SIF meddelade idag att slutspel för U16, J18 samt J20 stryks helt och att det inte kommer att koras en svensk mästare för säsongen 2019/2020 i dessa serier. Övrigt så beslutades också att HockeyAllsvenskan och HockeyEttan pausas från midnatt, natten till söndag. Finalen i SDHL spelas i bäst av 3 istället för bäst av 5.

På vår hemmaplan och i vår egen verksamhet har vi också kommit fram till ett antal beslut i att minska risken för smittspridning.

All träning (förutom a-lagets) ställs från och med lördag 14 mars in och anses som avslutad för säsongen. Träning kopplat till hockeygymnasiet och hockeyhögstadiet fortsätter så länge skolorna fortsatt har verksamhet.

Det innebär också att vi har ställt in våra egna arrangemang, samt att inga av våra lag heller ska delta i cuper och camper anordnade av andra föreningar.

Den dagliga verksamheten följer myndigheternas rekommendationer, samt att kansliet fortsätter att vara öppet tills beslut som påverkar detta kommer.