Målvaktslöfte klar för Färjestad BK
Publicerad: 2020-04-08
Lagbygget
Färjestad har gjort klart med målvakten Jesper Eliasson (20).

– En investering för framtiden. Jesper är en stor talang som besitter de egenskaper vi letar efter i en målvakt, säger målvaktscoachen Maciej Szwoch.

Jesper Eliasson kommer ursprungligen från småländska Eksjö. Han flyttade och gjorde stora delar av sin juniortid i Troja-Ljungby innan nästa flyttlass gick - då till Växjö Lakers som han tillhört fram till nu. Senaste säsongen var han utlånad till Almtuna i Allsvenskan.
– Det är jättekul att få skriva på för Färjestad. Ska också bli intressant att få ta del av ”Maskens” kunskaper igen. Jag träffade honom på en camp när han var i Modo så jag känner honom sedan den tiden, säger Eliasson.

Maciej Szwoch ser fram emot att få en ny adept under sina vingar.
– Jag träffade Jesper när han var 14 år och har följt hans utveckling sedan dess. Tanken med Jesper är att han ska göra en ”Adam Werner”, dvs lånas ut till en allsvensk klubb och där få mycket speltid. Vi kan säga att han gått den långa vägen från relativt okänd juniorspelare i Troja-Ljungby, vidare till Lakers där han sedermera blev utlånad till Almtuna. Det blir nu hans första år som senior och att ta ytterligare en säsong i Allsvenskan är väldigt bra för hans utveckling. Han har funnits med i landslagssammanhang både på J18 som J20-nivå och han är som person väldigt obrydd och står stadigt med båda fötterna i marken. Det är en stor talang som vi nu får äran att rå om, säger Szwoch.

Det tänkta upplägget är även något som Eliasson själv är bekväm med.
– Visst vill man stå i SHL direkt, men det är många målvakter som haft samma upplägg och som senare kommit in i SHL. Att spela mycket är ju bra för den egna utvecklingen, säger han.

Kontraktet med Jesper Eliasson är skrivet på 2 år.

Som medlem i Färjestad BK fick du den här artikeln via e-post innan den publicerades.

{!A}