Markus Svensson lysande i sin comeback
Publicerad: 2018-11-13
Eftersnack
Efter 5 matchers frånvaro gjorde FBK-målvakten Markus Svensson comeback mellan stolparna borta mot Rögle. Han stod för en strålande insats med ett antal högklassiga räddningar.
– Det kändes bra, sa Markus efter matchen.

När Färjestadsmålvakten Markus Svensson skadades i oktober klev den unge målvaktstalangen Adam Werner in och gjorde det riktigt bra under de fem matcherna. Efter landslagsuppehållet var dock Markus tillbaka mellan stolparna borta mot Rögle och visade upp samma storform han skämde bort FBK-supportrarna med redan innan skadan. Han fick ingen enkel resa för Rögle inledde klart starkast med ett antal heta målchanser.
– Det kändes bra men jag hade lite medstuds i första perioden, det kan jag erkänna, sa Markus till Cmore.
– Vi vet ju hur de brukar starta hemma, det var väl lite övertag för dem i första.

Inte så lite övertag heller, att FBK hade 1-1 efter första perioden kunde man vara väldigt nöjda med. Skotten var 14-6 i Röglefavör och Markus Svensson stod för flera högklassiga räddningar.
– 1-1 är vi glada över men spelmässigt, nej, sa tränaren Johan Pennerborn i pausen.
– Vi är inte konsekventa, det är vi som ställer till det för oss själva.

Bättre spel i andra perioden men det var ändå hemmalaget som gjorde periodens enda mål.
– Lite 50/50 kanske, lite för slarvigt spel, sa Linus Johansson om FBK´s andra period till Cmore.

Tomi Sallinen smällde in sitt första mål i FBK-tröjan till 2-2 i slutet av tredje och efter en mållös förlängning blev det straffläggning. Där visade FBK ingen pardon utan var effektivast både framåt och bakåt. Daniel Viksten och Jesper Olofsson smällde obevekligt in sina straffar för FBK medan målvakts-Svensson såg till att stänga igen för motståndarna. FBK plockade därmed med sig bonuspoängen till Karlstad, inte helt orättvist då man vann skotten med 30-13 sista 45 minuterna av matchen.
– Vi krigar på och jätteskönt att ta med två poäng, säger FBK-keepern.

Skönaste räddningen?
– När man varit borta sådär så var det nog att ta första pucken i matchen, ler han.
Den viktigaste räddningen kom med 27 sekunder kvar av ordinarie matchtid när Linus Sandin bara skulle styra in pucken vid bortre stolpen. Markus gjorde en fantastisk förflyttning i sidled och räddade med benskyddet och Röglespelarna skakade uppgivet på huvudet åt den räddningen.