Peterson målskytt för andra matchen i rad
Publicerad: 2020-12-03
Eftersnack
Färjestads center Jacob Peterson har haft en trög inledning på säsongen, mycket på grund av skadeproblem. Men senaste två matcherna har det lossnat målmässigt med tre mål mot Brynäs och Skellefteå.
– Man vill bidra så mycket som möjligt till laget med både poäng och stabilt spel, säger Peterson som börjar växa in i FBK-kostymen.

Matchen mot Skellefteå spelades i väldigt högt tempo redan från start.
– Det gick fort, de vill spela med snabba spelvändningar och det vill vi också, då går det snabbt fram och tillbaka, säger Jacob Peterson.
Skellefteå var det bättre laget men det var Färjestad som ledde med 1-0 efter första perioden.
– Vi får tacka Arvid Holm att vi leder, han gör en jätteperiod, berömmerer Jacob lagets målvakt.
Vad saknades från er sida?
– Vi saknade noggrannheten vid linjerna och måste vinna kamperna, få ner pucken djupt på dem. Vi har mer att ge, vi kan komma djupare ner i zon och skapa mer därifrån, säger FBK-centern.

I andra perioden ökade Färjestad på till 2-0 tidigt, ett solomål från Jacob Peterson.
– Fick åka på en puck en mot en mot en försvarare, fick med mig ganska bra fart ville få iväg den mot mål och den gick in, det var skönt, säger han.
Det var hans tredje mål på de två senaste matcherna. Poängen börjar trilla in?
– Man vill bidra så mycket som möjligt till laget med både poäng och stabilt spel.

I tredje perioden hade FBK 3-1 men tappade till 3-3.
– Vi blev lite för passiva, kanske, de fick bra press på oss och vi fick inte ner pucken djupt på dem som vi ville, vi kunde varit lite mer aggressiva, tycker 21-åringen.
Efter en resultatlös förlängning vann FBK på straffar efter att Victor Ejdsell gjort enda målet och Holm räddat alla tre straffarna från bortalaget.

Hur känns egna formen just nu? – Jag tycker att jag har steppat upp lite i spelet med puck och det har väl släppt lite, fått några mål och lite medstuds. Det är väldigt enkelt att spela med Ejdsell och Viksten, de hjälper mig väldigt mycket, de har en stor del i det, säger Jacob.
– Men jag kan förbättra spelet med puck ännu mer och lite rejälare i egen zon så jag kan gå med pucken därifrån.

FBK har haft ett väldigt ryckigt spelschema nu, bara en match på 11 dagar medan det snart blir fyra matcher på sex dagar.
– Det är ju lite ovant, såklart, men det är så det är nu och man får försöka vänja sig med det och göra det bästa av det, säger han.