Färjestad breddar truppen med norsk landslagsman
Publicerad: 2018-12-16
laget
Då Fabian Zetterlund är borta på JVM och Oskar Steen fortfarande avstängd väljer nu Färjestad att bredda truppen med den norske forwarden Alexander Reichenberg.

– Vi har haft koll på honom ett tag och när läget nu är som det är tar vi hit Alexander under en månad så får vi se hur det utvecklar sig, säger Jakobsson.

Reichenberg, vars pappa Ronny spelade i Leksand en gång i tiden, hämtas från norska Lillehammer. Förra säsongen spelade han i Sparta Prag där han noterades för 14 poäng (6+8) på 41 matcher. Nu blir det alltså Färjestad BK.
– Det är stort. Det blir kul för mig att få komma och testa med Färjestad i SHL. Är man som jag från Lillehammer så har man alltid haft bra koll på Färjestad, vilket i och för sig många norska har. Riktigt kul att man får chansen själv, säger han.

Jakobsson beskriver Reichenberg som en forward som kan spel både center och ytterforward.
– Han spelade för Norge i helgen, lirade i förstafemman och gjorde 1+3 på tre matcher. Ska bli spännande att se honom hos oss.

Vad tar du med dig för kvaliteter in i laget?

– Svårt att säga vad man kommer med. Det är ett bra lag jag kommer till så det är väl bara att försöka spela på det sätt de har sett mig spela. Det är ju därför jag får chansen, säger Reichenberg

Alexander Prince Fredrik Ramprecht Reichenberg (som är hans fulla namn) kommer till Karlstad sent på söndag kväll och förväntas finnas med på måndagsträningen.