FBK vände och vann i Jönköping
Publicerad: 2019-03-24
Matchreferat KV2
HV71 - Färjestad BK 1-3 (1-0, 0-1, 0-2). HV71 inledde klart bäst och tog ledningen men FBK kämpade sig in i matchen och kvitterade i andra perioden genom Jesper Olofsson. I tredje höjde sig FBK rejält och efter två snabba mål av Daniel Viksten och Sebastian Erixon vände man matchen till seger och kvitterade till 1-1 i kvartsfinalserien.

Första perioden

Hemmalaget satte upp ett enormt tempo från start och FBK verkade nästan sitta kvar i bussen. HV pumpade på och radade upp lägen och till slut kom 1-0. Andreas Thuresson fick ladda mitt i skottsektorn och pucken satt hårt vid vänsterstolpen bakom en halvskymd Markus Svensson i FBK-kassen.
FBK hade fullt upp under långa stunder men jämnade ut spelet sista 5-6 minuterna av perioden.
Att det bara var 1-0 i paus efter 12-5 i skott kunde FBK tacka Markus Svensson i målet för.

Andra perioden

FBK inledde med ett resultatlöst powerplay men man kom in bättre i spelet. Men man drabbades av egna utvisningar och det var åter Markus Svensson som såg till att hålla nere siffrorna. Dubbelräddningen på Anton Bengtssons skott och Oskar Sundhs retur där Svensson liggande räddade med plocken var svettiga.
FBK kvitterade iställer i nionde minuten då Jens Westin skickade in pucken mot mål och Jesper Olofsson styrde in den mellan benen på Jonas Gunnarsson i HV-målet.
Efter målet blev det ordentligt grinigt där båda lagen smällde på men det var bara FBK som drabbades av utvisningar. Spelet med en man mindre var dock utmärkt och ihop med en storspelande målvakt höll man rent.

Tredje perioden

Det blev händelserikt i början där lagen hade varsitt skott i målramen under inledningen av perioden. FBK fick ett numerärt överläge och efter fint spel blev Daniel Viksten helt ren framför mål. Viksten lurade målvakten med en snabb dragning åt vänster och la in pucken, 1-2 efter 7:34!
Nu var det mycket energi i det grönvita laget och dryga minuten efter ledningsmålet bröt sig backen Sebastian Erixon in mot mål, sköt och slog in sin egen retur. 1-3 efter 8:56!
HV var frustrerat och drog på sig en utvisning där Jesper Olofsson var nära att öka på ledningen men pucken tog i högerstolpen. Simon Önerud hade också en ramträff för HV kort efter.
HV plockade ut målvakten med 1:18 kvar för spel sex mot fem men orkade inte skapa någon mer målchans.

FBK var illa ute i början av matchen där målvakten Markus Svensson räddade laget. Men man åt sig in i matchen och efter en stark tredje period och vände man till seger.
1-1 i kvartsfinalserien som nu vänder tillbaka till Karlstad där match tre spelas i Löfbergs Arena på tisdag kväll kl. 19.00.