Dennis Hildeby fick debutera i målet mot Växjö
Publicerad: 2022-01-13
Eftersnack
När Henrik Haukeland försvann till Tyskland och Dominik Furch blivit sjuk, då blev det målvaktsdebut i Färjestad för 20-årige Dennis Hildeby.
Nervöst?
– Nej, det var ganska lugnt, faktiskt, säger debutanten efter matchen.

Det går fort i hockey, sägs det och det är väldigt tydligt i 20-årige Dennis Hildebys fall. För ett par veckor sen var det bara spel Färjestads J20-lag som gällde. När Henrik Haukeland försvann till Tyskland och Dominik Furch blev sjuk, då var det plötsligt bara att hoppa in i FBK-målet borta mot Växjö.

När fick du reda på att du skulle spela ikväll mot Växjö?

– Jag fick reda på det igår, säger Dennis.
Hade din målvaktstränare Maciej Szwoch några goda råd inför debuten?
– Inget särskilt egentligen, att jag skulle försöka ta det lugnt och inte stressa.
Hur nervös var du?
– Nej, det var ganska lugnt, faktiskt, säger 20-åringen.
– Fick en lite orolig start där men jag tycker att jag spelade upp mig.
Jo, Växjös 1-0-mål i fjärde minuten såg kanske inte helt otagbart ut då Joel Kellman rundade målet och tryckte in pucken köksvägen mellan benen på FBK-debutanten.
– Nej, den ska jag ha, så är det bara.
Hildeby skakade av sig första målet snabbt och spelade sen riktigt stabilt med en hel del bra räddningar. Han tvingades ändå se ytterligare två puckar trilla in bakom sig. Lite jobbiga mål för han var helt chanslös på när pucken studsade Växjös väg. 0-2 kom efter att pucken turligt kom ut till Robert Rosén som fick öppet mål. 0-3 kom efter Emil Forslunds styrning när han hoppade högt framför FBK-målvakten och pucken styrdes upp via skridskon i det bortre krysset.
– Ja, det är väl så målen görs nu förtiden, säger Dennis med en lite suck.
Ni fick ändå lite hopp efter Martin Johanssons 1-3-reducering i tredje?
– Ja, Martin är het nu, ler han. Men fick också se Växjö stänga ner matchen, mycket tack vare en storspelande hemmamålvakt i Adam Åhman.
Ni hade många öppna lägen själva, det är det vi faller på idag?
– Ja, vi måste få in lite fler puckar där, kontaterar han.
– Och lite mycket spel i boxplay för oss, det har varit det de senaste matcherna.

Hur ser du själv på din debut?

– Jag ställde inte för höga krav på mig själv, det tycker jag inte att man ska göra, säger Dennis.
– Känner ju att första pucken där, den ska inte in. Lite halvdana studsar på de två andra målen men känner ändå att jag ta med mig ganska mycket positivt.
– Men jag kommer inte att gråta mig till sömns ikväll, om jag säger så. Men det finns lite att jobba på.
Helt normalt, 20-åriga målvakter bör ha ganska mycket att jobba på, målvakter brukar vara som bäst när det är 27-30 år gamla.

Stor skillnad på spelet om du jämför J20 och SHL?

– Det är lite mer strukturerat i SHL, alla spelare är skickligare, starkare och snabbare och hittar på lite mer oväntade grejer, tycker han.
– Samtidigt är det fortfarande hockey och jag spelar jag med väldigt duk´tiga spelare, så det jämnar ut sig.

Vi kan konstatera att Hildebys debut var väl godkänd i en ganska svår bortamatch.
Ja, första målet såg inte otagbart ut men sen stod 20-åringen för ett antal fina räddningar och såg stabil ut i sitt spel. Vi kommer att se mer från den här lovande ynglingen, han är bara i början av sin hockeykarriär!