"Pennan": – Säsongens bästa insats!
Publicerad: 2019-09-21
Eftersnack
Det var en nöjd Johan Pennerborn som sammanfattade matchen efter Färjestads 2-1-seger borta mot Brynäs.
– En riktig karaktärsseger som påminde om förra säsongen där vi vann många jämna matcher, säger FBK-tränaren.

Före nedsläpp spekulerade FBK-tränarna om att Brynäs i sin hemmapremiär inför välfyllda läktare skulle komma ut med fart och aggressivitet.
– Ja, men vi ville möta upp med ännu mer fart och aggressivitet och det tycker jag att vi gjorde väldigt bra i första perioden, säger Johan Pennerborn.
FBK tog ledningen efter klapp-klapp-spel från Gustav Rydahl till Martin johansson och Per Åslund som klippte in pucken med ett direktskott.
– Ett mycket bra hockeymål, berömde "Pennan".
Man var det bättre laget i andra periodens första åtta minuter också när man effektivt stängde ner Brynäs. Sen kom kvitteringen och hemmalaget lyfte sig. Och i tredje perioden var FBK lite illa ute och man tog timeout efter fem minuter.
– Ja, de fick energi efter sitt kvitteringsmål och vi var tvungna att få lite stopp på dem, säger FBK-tränaren.
– När vi gjorde 2-1 så tycker jag faktiskt att det var ganska lugnt rsten av matchen.

Ville Leskinen avgjorde matchen med ett läckert frilägesmål, en elegant vickning på kroppen följt av en backhand på bortre stolpen.
Viktigt att få igång Leskinen?
– Ja, självklart, han är en riktig sniper.

Under långa stunder fick vi se ett FBK som spelade en tempostark, aggressiv hockey med snabba spelvändningar och rörligt anfallsspel. På en högre nivå än vi sett under de tidigare tre matcherna av säsongsupptakten.
– Säsongens bästa insats, helt klart, säger "Pennan".
– En riktig karaktärsseger som påminde om förra säsongen där vi vann många jämna matcher.
FBK-tränaren pratar om tight försvarsspel, bra spel i boxplay och så hade man en mycket bra målvakt i Markus Svensson. Totalt sett en stark laginsats.
– Ja, med lite extra plus till nummer 15 (Gustav Rydahl), säger han.
Jo, Rydahl har de senaste två matcherna varit loket i laget, gått i bräschen för anfallsspelet i tung trafik. Tung, tuff och orädd och Rydahl visade vid 1-0-målets tillkomst att han har väldigt bra spelsinne.

Säsongsdebuterande Martin Johansson spelade första perioden men var sen tvungen att kliva av. Var det den tidigare ljumsskadan som spökade?
– Jag har inte fått nåt besked från vårt medical team än, säger "Pennan".

Två raka segrar har gett laget både självförtroende och arbetsro och vi ser alla fram mot nästa match på torsdag då Malmö kommer på besök i Löfbergs Arena.