Färjestad siktar mot högre höjder
Publicerad: 2019-04-18
semifinal 7:7
En match från en final. Ännu en match med kniven mot strupen. I dag avgörs det vem som blir Frölundas danspartner i årets final.

– Vi har skapat oss förutsättningar för att ta det steget, säger tränare Johan Pennerborn.

Med skapat menar Pennerborn att trots underläge 1-3 i matcher så står man nu ändå här med ännu en sjunde och avgörande match om avancemanget.
– En härlig utmaning och vi är glada att få ge våra fans den här hockeyfesten som jag är övertygad om att det blir här ikväll. Stället lär ju koka, säger ”Pennan” och syftar på den utsålda arenan.

Orosmoln hängde under onsdagen över Sebastian Erixon och Linus Johanssons eventuella deltagande.
– Vi får se närmare matchen vartåt det lutar, säger han hemlighetsfullt.

Med två storsegrar i bagaget är det Färjestad som ser ut att ha bäst form för dagen. Men här höjer Pennerborn ett varningens finger.
– Vi har inte råd att inte göra jobbet fullt ut. Djurgården är ett mycket kompetent hockeylag och trots att vi gjort mycket mål de senaste matcherna så är de inte värda ett dugg när pucken går i isen ikväll. Då står vi på tre vunna matcher vardera och den som vinner ikväll går till final och den som förlorar deppar och har spelat färdigt. Ruskigt enkla förutsättningar och vi vill såklart spela hockey igen på söndag, inget snack om det.

Skulle Färjestad knipa segern ikväll så är det den första finalen sedan 2014. Höjder som vi historiskt varit bortskämda med, men som på senare år lyst med sin frånvaro. Ut i kvarten ifjol, semifinal i år. FBK är på rätt spår.
– Vi söker oss mot högre höjder, men jag nöjer mig med de hockeymässiga höjderna istället för att vara högt uppe i luften, säger Pennerborn och syftar på tisdagseftermiddagens färd uppåt på Globens utsida.
– När jag var yngre hade jag inga problem med höjder, men det här…nja, jag vet inte, ler han.

Huruvida Pennerborn och Färjestad når ytterligare hockeyhöjder återstår att se ikväll.

Pucken går i isen i en helt utsåld Löfbergs Arena klockan 19:30.