Per Åslunds tredje guld och vald till MVP
Publicerad: 2022-05-12
Eftersnack
Per Åslund är Färjestadsveteranen som ikväll vann sitt tredje SM-guld.
Som lök på laxen blev han poängkung i slutspelet och vald till MVP som slutspelets vmest värdefulla spelare.
– Så jävla gött, säger Åslund efter 3-0-segern uppe i Luleå.

Slutspelsrutinen hos Per Åslund har varit oerhört viktig när laget gick från en sjätteplats i grundserien fram till SM-guldet ikväll.
– Man tog sig an tabelltrean Skellefteå och vann med 4-2 i matcher i kvartsfinalen.
– I semifinalen mötte man seriesegrarna Rögle och vann åter med 4-2 i matcher.
– I finalen mötte man Luleå och efter sex raka hemmasegrar var det dags för en sjunde och avgörande match på bortaplan. Efter en stark tredjeperiod vann man med 3-0 och tog klubbens tionde SM-guld.
– Vi har slagit ur underläge hela vägen från kvarten, det känns så jävla gött. Vilken grupp vi har, så sjukt starka mentalt, säger Åslund som också berömmer finalmotståndarna Luleå.
– Det har varit en väldigt tuff serie mot Luleå. Det har handlat om små marginaler och de har gjort det tufft för oss hela vägen.
– Det har varit en magisk finalserie och ett sjukt tryck på läktarna både i Karlstad och här uppe i Luleå, säger 35-åringen med sina rötter i Kil.
Åslund blev Färjestads och hela slutspelets poängkung med sina 18 poäng (5 mål och 13 assist). Det ihop med hans enorma jobb på isen en stor anledning till han han valdes till slutspelets mest värdefulla spelare - MVP.
Endast en FBK-spelare har tidigare fått detta prestigefyllda pris, Anders Bastiansen efter guldet 2011.