Nachi Fujimoto klar för Färjestad BK
Publicerad: 2018-09-17
Dam
Damerna fortsätter sitt lagbygge. Idag anlände Nachi Fujimoto (27) till Karlstad och FBK Dam. Fujimoto har meriter från japanska landslaget och har de senaste säsongerna spelat hockey i Nordamerika.

Det var en sprudlande glad tjej som anlände till Karlstad under eftermiddagen. Med 30 timmars resa i bagaget hade man kanske kunnat ana viss trötthet, men så var inte fallet.
– Det är jättekul att vara här, säger hon.

Nachi Fujimoto har de senaste säsongerna spelat sin hockey i Nordamerika, i Boston och Montreal. Men inför det här året ville hon söka sig till Europa och Färjestad nappade direkt.
– Hockeykartan ser lite annorlunda ut när det gäller damspelare. Det är svårt att hitta spelare som håller viss SDHL-klass men som är villiga att kliva ner i DamEttan. Därför har vi med hjälp av våra kontakter runt om fått vidga våra vyer och idag fick vi som sagt en spelare från Japan, säger tränare Henrik Rehnberg.

Fujimoto säger själv att senaste säsongen inte gick som hon tänkt sig, med mindre istid och lite mindre antal matcher än hon räknat med. Därför ville hon byta miljö och söka sig till Europa. Hon landade i Karlstad.
– Jag har hört talas om att herrlaget är ett jättebra lag, samt att damverksamheten är under utveckling. Det blir extra roligt att få vara med på den resan då jag vill utveckla mig själv och att vara en viktig del i damlagets utveckling här i Färjestad, säger hon.

Och det blir direkt in i laget, borta mot Västerås, redan på lördag.
– Finns ju ingen anledning att resa ända från Japan för att sitta på bänken, säger Rehnberg med ett leende och fortsätter;
– Hon är en rightback vilket utökar våra möjligheter, samt att vi blivit av med lite backar under sommaren. Hon är ett välkommet tillskott i vår trupp.