Färjestad håller utbildning för föräldrar
Publicerad: 2019-02-21
Utbildning
Under våren har vid ett flertal tillfällen föräldrar med barn och ungdomar i verksamheten varit inbjudna på en föräldrautbildning i klubbens regi.

– Vi vill ha föräldrar som stöttar sin barn på rätt sätt, säger Greger Artursson, sportchef på junior- och ungdomssidan.

Efter en idé från bland andra Albin Tyllgren, som har hand om Färjestads hockeycamper, sattes projektet med föräldrautbildningen igång. Under ett flertal kvällar under februari månad har föräldragrupper varit på utbildning där Lennart Carlsson hållit i trådarna.
– Det har varit många aha-upplevelser för föräldrarna under de här tillfällena. Det stora arbetet som jag gör är att jag lär ut ett coachande föräldraskap. Det är en konst att ställa rätt frågor och där har vi gjort ett stort jobb. Det gäller att ställa frågor där du kan få ett bra svar. Istället för att fråga om det var en bra träning idag så kan man istället fråga vad var det som var bra på träningen idag. På så sätt får man igång en diskussion istället för bara ja- och nejsvar. Att ha en dialog med sitt barn är av yttersta vikt, säger Carlsson.

För Greger Artursson är målet med utbildningen glasklart.
– Vi vill att föräldrarna ska vara stolta över att ha sina barn i FBK, men av rätt orsak. Inte bara för att få bära klubbmärket på nån jacka utan för att vi tar hand om barn och ungdomar på ett bra sätt och ger dom den bästa möjliga utbildning i att vara i ett lag, och i slutänden bli en bra hockeyspelare. Vår ungdomsverksamhet är så mycket mer än bara hockey. Vi vill utbilda ungdomarna att bli bra människor.

– Sen ska man veta det att det endast är 1-1,5 procent som i framtiden kommer att kunna livnära sig på hockeyn. Därför känner vi att det också är vårt ansvar att se till att ungdomar som är i vår verksamhet får en fin resa genom åren i Färjestad BK. Om de sedan inte kommer att livnära sig på just hockeyn så vill vi ju att de har med sig de här åren i sitt bagage och kan dra nytta av det i sitt vidare liv.

Är det en problematik med det här eftersom det tydligen finns ett behov av en utbildning?

– Vi upplever att vi har ett bra klimat bland våra föräldrar i de yngre leden, men väl medvetna om att fall kan dyka upp. Tränarna ser att det finns fler än tränarna som är med och påverkar barnen. Vi vill ju komma dit att ungdomarna inte har en tredje coach i bilen på väg hem från träningen utan att man litar på våra tränare och ledare och låter dom sköta hockeyutbildningen. Föräldrautbildningen är också för oss att visa vad vi har för förväntningar på föräldrarna och hur de ska bete sig för att kunna ge ungdomarna de bästa förutsättningarna som är möjligt för att lyckas, menar Artursson.

– Vår strävan är inte att producera ungdomsstjärnor som har sin topp vid 12-13 års ålder utan ser och jobbar efter en långsiktig utveckling av spelare, menar Artursson.

Under resan genom ungdomslagen är det alltså inte resultat, cupvinster och poäng som är fokus utan en resa av utbildning. Så många som möjligt, så länge som möjligt är ledord i verksamheten.
– Absolut. Idag selekterar vi inte förrän man tar klivet upp till U16 och det är då vi vill ha individer som har så mycket med sig i sin ryggsäck från yngre år att klarar av att ta de kliv i utvecklingen som gör att man kanske en dag leder till att man får debutera och spela i vårt a-lag, avslutar Artursson.