Färjestad förlänger med Johan Ivarsson
Publicerad: 2018-11-28
Laget
Medan säsongen är i full gång har sportchef Peter Jakobsson fullt upp med nästa. I går blev det officiellt att Gustav Rydahl förlänger, och idag kom nästa. Johan Ivarsson förlänger och har nu kontrakt även över nästa säsong.

– Jag är jätteglad. Det var det här jag kämpade för när jag kom hit. Att få fortsätta att spela i Färjestad. Efter första halva säsongen ville jag spela till mig en förlängning, vilket jag gjorde. Det var samma läge nu, att jag vill göra så bra ifrån mig så att jag får förlänga igen. När det nu har hänt så är jag jätteglad, säger Ivarsson.

Sportchefen har lite att ta i när det kommer till backsidan inför nästa säsong. Flera kontrakt går ut och arbetet med att fylla platserna är pågående. En pusselbit är nu klar i och med Ivarssons förlängning.
– Ivar gör det bra. En hårt arbetande back, bra tacklare, stark och stenhård. Dessutom en fantastisk lagkamrat som tagit stora steg sedan han kom till oss från Pantern, säger Jakobsson.

Kontraktet förlängs över nästa säsong, och den kanske korta kontraktstiden förklaras bra av båda parter.
– Vi vill ju ha upp Johan på en högre nivå. Vi tror att han kommer att komma dit, men för både hans och vår skull kändes det mer rättvist att förlänga med ett år i dagsläget.

Ivarsson är inne på samma spår.
– Jag spelar inte på sex backar än. Det är det jag vill göra, men vi är många bra backar i laget så det gäller att kriga vidare. Jag är nöjd med förlängningen och nu är det upp till mig att bevisa att jag är värd ytterligare en förlängning när vi väl kommer till det läget nästa gång.

Det är inget tvivel om att Ivarsson trivs i sin nya hemstad. Många av killarna är i samma situation som han själv.
– Vi är ju några som kommer utifrån och är i hyggligt samma ålder. Vi umgås mycket på sidan av isen och det är viktigt att man har ett umgänge utanför så att man inte bara sitter hemma och räknar timmarna till nästa träning.

Skånepågen från Höör känner själv att han utvecklats bra sedan sin ankomst till Färjestad.
– Man känner ju grabbarna och ledarna på ett annat sätt nu. Det gör ju att man blir tryggare i sig själv och att man på så sätt tar sin plats, både på isen som bredvid.
{!A}

Men det är inte bara sina lagkamrater och staden han har fattat tycke för. Även publiken får en plats i Ivars hjärta.
– Jag har aldrig spelat på ett ställe där publiken uppskattar de små detaljerna mer än de gör här. Det kan vara allt från en bra tackling, en bra backcheck eller vad som helst. Man känner det där nere på isen och det sporrar bara att göra ett ännu bättre jobb, säger han.

Lördagens matchuppladdning, med hyllningsceremonin för Ole-Kristian Tollefsen, var något som sporrade hela laget.
– En ruskigt mäktig ceremoni. Den taggade oss verkligen inför matchen. Att vi sen går in och gör den prestationen är ett styrkebesked från oss som lag. Jag märkte inte förrän efteråt att vi tappat spelare efter som alla som spelar går in och ger allt i alla lägen.

Han blev själv målskytt, vilket inte hör till vanligheterna.
– Nej precis. Men där kan vi ju se lite hur det här laget mår. Wilson krigar fram pucken till Steen som får den till mig. Carl skymmer målvakten och det blir mål. Tror inte det var en spelare över 24 på isen i det bytet. Alla bidrar vilket är jättekul.

Onsdagsmatch mot Timrå väntar. Kanske inte fullt så glamoröst som en slutsåld arena en lördagkväll med allt vad det var.
– Det är bara att hantera. Vi är professionella idrottsmän så det är bara att köra. Utan ”vardag” så blir det sällan fest, avslutar Ivarsson.