Silje Holös skriver klubbhistoria
Publicerad: 2021-01-29
Dam
Idag skrivs klubbhistoria i Färjestad BK när Silje Holös blir den första kvinnliga huvudtränaren. Hon tar över som huvudtränare för vårt damlag.

– Mycket inspirerande och ärofyllt uppdrag. Det ska bli spännande, säger hon.

Årets säsong blev som bekant avbruten, och inget lag åker varken ur eller går upp i SDHL till nästa säsong. Således ett perfekt läge för en total översyn och strukturell renovering.
– Vi vill sätta en större prägel på vår damsatsning, vi vill att de ska få den plats de behöver för att utvecklas och ta de steg vi önskar, säger Albin Tyllgren som är chef för FBK Akademien under vilket paraply även damsatsningen ligger.

Tyllgren pratar mycket om hållbarhet och vad det betyder för honom.
– Vi är fast beslutna om att Färjestad BK över tid ska vara ett etablerat topplag i SDHL. För att lyckas nå dit så krävs en långsiktigt hållbar och trovärdig strategi som skapar förutsättningar för ledare och spelare att lyckas. Jag är övertygad om att Silje är en viktig pusselbit på den resan.
{!C}

Silje Holös är inte ny i Färjestad BK. Dels har hon varit aktiv som spelare, men också som ledare i vårt U16-lag. Dessutom finns det ju en annan familjehistoria då broder Jonas spelat hos oss under många säsonger. Nu tar hon alltså över satsningen mot SDHL.
– Det ska bli spännande. Jag tror att jag kan ta med mig en hel del från min aktiva tid, men också det jag lärt mig under min tid tillsammans med Pontus Lägge och övriga i U16-laget, säger hon.

Utveckla!

– Jag tycker att vi måste tävla mer än vad som gjorts tidigare. Då menar jag inte bara på match, utan i allt vi gör. Det gör inget om vi är lite griniga på varandra under träningar, det brukar bara trigga tävlingsnerven ytterligare. Sen ska vi fortsätta odla den fina stämning som finns redan nu i gruppen. Det är en oerhörd styrka att ha en väl sammansvetsad grupp som gillar att vara tillsammans, men som också kan tävla och ställa krav på varandra utan att det ena förtar det andra.

Silje Holös tillträder direkt och ser fram emot sitt nya äventyr tillsammans med Färjestad BK.
– Det kommer att bli en lång försäsong och det gäller att vi håller oss motiverade. Där kommer det att bli en utmaning, det förstår vem som helst. Men vi ska arbeta in en ny och bättre träningskultur, mera skillsträning och lite andra detaljer. Allt för att vara bättre förberedda än någonsin när vi ska börja spela matcher fram i höst. Det här är en utmaning, det är mitt första huvudtränaruppdrag men jag är jätteladdad för att få dra igång vår resa, säger Holös.
{!A}

Albin Tyllgren ser det lite som ett nytt steg i strategin mot att nå SDHL.
– Det långsiktiga målet har varit och är fortfarande att etablera ett topplag i SDHL. För att lyckas nå dit krävs att vi utformar en långsiktigt hållbar och trovärdig strategi som möjliggör för oss att 1. Ta oss upp i högsta ligan, 2. Etablera oss i SDHL och 3. Ha en såpass god underliggande verksamhet som gör det möjligt för oss att vara ett topplag år efter år. Att gå upp i SDHL är därmed ett delmål på vägen och vi behöver inse att resan behöver få ta tid för att kunna vara hållbar över tid.

Vad gör Färjestad BK för att skapa den här strategin?

– Att rekrytera Silje är en del. Under hösten startade vi tillsammans med samarbetsklubbarna Kil, Forshaga och Nor upp tjejhockey som är en annan viktig del. Vi arbetar även med att skapa ett kommersiellt intresse som nödvändigtvis inte behöver likna det arbete som genomförs på herrsidan. Vi ska inte vara främmande för att tänka tanken att värdeerbjudandet för damhockeyn kan vara något annat än vad vi är vana vid.

Vad skulle det kunna vara menar du?

– Herrhockeyn är en inarbetad produkt sedan ”100 år” tillbaka som erbjuder skyltreklam och fulla arenarum bland mycket annat. Vi behöver acceptera att det på kort sikt inte är realistiskt att damhockeyn ska kunna leverera exakt samma produkt som herrhockeyn gör, vilket för mig är något oerhört inspirerande. Genom damhockeyn så erbjuds möjlighet att finna nya partners och målgrupper som kan vara en del i att dels stärka damhockeyn, men även ishockeyn i stort. Att tänka utanför boxen, lyfta blicken och ställa frågan för hur framtiden kan se ut snarare än att se tillbaka på hur det alltid har varit är något som inspirerar oss i vår satsning kring dam.
{!B}

Niclas Malmqvist har bara varit på plats i knappt två år, vad är det som gör att ni byter tränare redan nu?

– Damhockeyn generellt behöver förebilder för att kunna fortsätta växa och etablera sig inom svensk ishockey. Genom Silje så får vi en ung tjej som vet vad som krävs för att spela på högsta nivå, och som dessutom har goda ledarerfarenheter från våra egna led. När möjligheten dök upp att låta Silje ta över laget så var det en möjlighet som vi ville ta, avslutar Tyllgren.