Säker FBK-seger mot Leksand
Publicerad: 2018-08-25
Träningsmatch
Färjestad - Leksand 6-3 (3-1, 1-1, 2-1). FBK rivstartade matchen och gick upp till 3-0-ledning redan efter sex minuter. Leksand reducerade tre gånger om men FBK svarade varje gång med mål till 4-1, 5-2 och 6-3 och vann säkert. Genom segern vann man turneringen Strömstad Hockey Classic.

Första perioden

Färjestad rivstartade matchen och körde fullständigt över Leksand med hög fart och långa anfall. Och man fick utdelning, det var 3-0 redan efter 6:08. Per Åslund inledde målskyttet efter Fabian Zetterlund aggressiva checking på LIF-back, pucken satt klockrent uppe i vänsterkrysset.
2-0 kom efter en patenterad Johan Ryno-passning från vänsterkanten över till Joakim Nygård på andra sidan som kyligt satte pucken mellan benen på målvakten. Bara halvminuten senare fick Fabian Zetterlund friläge och fick in pucken bakom Johan Arntzen som inte orkade hålla pucken.
Leksand hade stora svårigheter att få till något offensivt men fick in reduceringen efter 14:59 då Jon Knuts tryckte in en retur från nära håll. Adam Werner var chanslös på närskottet i FBK-kassen.
3-1 i paus efter hela 16-3 i skott för FBK.

Andra perioden

Spelmässigt blev det tätare, lägre tempo och färre målchanser i andra perioden. I nionde minuten då Wilde Bröms fick friläge för LIF men Werner räddade starkt.
FBK fick ett powerplay utan resultat men fortsatte styra spelet efter att Leksand blivit fulltaliga. Då satte FBK-backen Sebastian Erixon på högerkanten, lurade tre motståndare innan han bröt in mot mål och tryckte in 4-1. Ett härligt solonummer!
Leksand tog över på slutet av perioden men två mot en-läge och nytt friläge men FBK-målvakten räddade. Med 11 sekunder kvar fick han dock kapitulera när Mattias Nilsson sköt från blålinjen och pucken hamnade i nätet bakom en skymd FBK-målvakt.

Tredje perioden

FBK fick en fins start med 5-2 redan efter 1:23. Fabian Zetterlund bröt fram på högerkanten och skickade in pucken mot mål, pucken styrde turligt på en Leksandsspelare och i en båge över målvakten.
I femte minuten fick Jesper Olofsson friläge men skottet smet tätt utanför målramen.
Efter halva perioden var reduceringen nära men Eri k Aterius missade öppet mål när FBK-målvakten var ur läge.
5-3 kom ändå med fem minuter var när Jesper Ollas styrde in pucken högt och det blev lite spänning på slutet. Men när Jens Westin fint friställde Johan Ryno och han satte 6-3 med några minuter kvar punkterades matchen definitivt.

En säker seger som grundlades tidigt för FBK som sett över sextio minuter utan tvekan var det bättre laget, skotten var 45-21. En ny fin laginsats men kedjan med Per Åslund, Axel Ottosson och Fabian Zetterlund stack ut lite extra med tre mål och i övrigt väldigt piggt spel.

Matchfakta:

Färjestad - Leksand 6-3 (3-1, 1-1, 2-1)
1-0 (3:03) Per Åslund (F Zetterlund)
2-0 (5:39) Joakim Nygård (J Ryno)
3-0 (5:55) Fabian Zetterlund (A Ottosson)
3-1 (14:59) Jon Knuts (M Karlsson-J Porsberger)
4-1 (32:49) Sebastian Erixon (J Olofsson)
4-2 (39:49) Mattias Nilsson (D Rundqvist-A Bergqvist)
5-2 (41:23) Fabian Zetterlund (A Ottosson)
5-3 (54:39) Jesper Ollas (A Bergqvist-M Nilsson)
6-3 (57:22) Johan Ryno (L Westin)

Skott: 45-21 (16-3, 15-10, 14-8)
Utvisn.: FBK: Inga LIF: 3x2 min.
Publik: 450 (spelades i Lionshov utanför Strömstad)