Bortaturné väntar innan OS-uppehållet
Publicerad: 2022-01-31
inför match
Två matcher kvar innan uppehållet. Skellefteå och Malmö väntar på bortaplan. I OS-resenärernas frånvaro ges nu andra chansen att kliva fram.

– En jättestor möjlighet, säger Patrik Lundh.

På måndagsmorgonen började den olympiska resan för trion Johansson, Rydahl och de la Rose. Tre centrar som under kommande vecka ska ersättas av andra. Patrik Lundh är en av de som nu kommer att få axla ett större ansvar - ett ansvar som veteranen ser fram emot att ta.
– Absolut. Det är många som får chansen att visa upp sig, och det ska ju ge energi att man gör det riktigt bra på den position och med den istid man får.

Du har ju varit med några år och har massor av rutin. Kommer det väl till pass i ett sånt här läge?

– Ja, det känns väl som man har väl hunnit bygga på sig rutin genom att man har varit i många olika situationer. Man känner sig ganska trygg oavsett var man hamnar om man får mycket ansvar, eller som det har varit här nu att man får försöka gör det så bra som möjligt med de byten man får. Det är bara att gå in med inställningen att göra det så bra som möjligt när man är ute på isen. Känner väl ingen direkt stress över det utan det är bara att försöka att ha så bra fokus och gå in och köra när man väl får chansen, säger Lundh som nu börjar landa in med både jobbet och livet där hemma.
– Det känns bra, det gör det. Det tog ju lite tid att lära känna alla men det är en enkel grupp att komma in i. Att sedan kunna åka hem till sitt eget hem där familjen finns känns också väldigt skönt. Det har varit en tid där det varit lite rörigt i skallen, men nu börjar vi komma in i rutiner även där så det känns att man börjar landa lite även som person, säger Lundh.