Mozik ny prickskytt i powerplay
Publicerad: 2020-01-11
Eftersnack
Vojtech Mozik inledde målskyttet mot Oskarshamn med ett rappt handledsskott rakt upp i högerkrysset.
– Det var kul att se pucken gå in där jag siktade, ler Mozik

Färjestads tjeckiske back, Vojtech Mozik, börjar levera det han värvades för, ett starkt backspel kryddat med en poängsgivande offensiv. Mot Oskarshamn stod Mozik för det viktiga 1-0-målet i numerärt överläge.
– "Jeppe" (Jesper Olofsson) gav mig ett bra pass, fick mycket tid och jag kunde åka in mot mål och siktade högt, det var kul att se pucken gå in där jag siktade, ler den sympatiske FBK-backen.
Mozik stod i vänster tekningscirkel, skadade Michael Lindqvists normala position, och fick tid att gå in mot mål och skjuta. Pucken satt klockrent i högerkrysset bakom Fredrik Pettersson-Wentzel i Oskarshamnmålet. Prickskytte i Lindqvist-klass!

Det blev 5-1 till slut efter en riktigt stabil Färjestadsinsats.
– Alla gjorde ett bra arbete idag, Arvid (Holm, FBK-målvakten) gjorde några viktiga räddningar i början och sett över hela matchen tycker jag att vi vinner rättvist, säger Mozik.
Efter första tio minuterna tog FBK över ganska rejält och visade upp ett vägvinnande passningsspel som under vissa sekvenser förvandlade Oskarshamnsspelarna till statister som tittade alldeles för mycket på pucken.
– Vi pressade dem högt, vi fick ett bra momentum med snabba passningar och det är så vi vill spela.
– Alla jobbar hårt, vi håller oss fokuserade och gör det vi ska, då är vi bra.

FBK visade i Lindqvists frånvaro upp en ny PP-formation med Mozik till vänster.
– Inte spelat powerplay på tre veckor så jag är ny på den platsen, säger Mozik.
– Det verkar ju fungera och jag hoppas att få spela vidare där.
En lite fördel är att FBK blir lite svårare att läsa av i PP med en ny spelare där.

Du har växt in i det mer och mer hela hösten och vintern?
– Jag håller med, det har varit bra defensivt men kan bli ännu bättre offensivt, säger 27-åringen från Tjeckien.
– Jag har ett bra skott och hoppas att få in några puckar framöver. Det är svårt att få skjuta direktskott i spel fem mot fem men jag hoppas få chansen i powerplay, göra några mål och hjälpa laget att vinna.

Dagens mål var Moziks andra för säsongen och ihop med 8 assist står han på tio poäng totalt. Lita på att det kommer mer framöver!