Wolfpack ser fram emot CHL
Publicerad: 2019-08-27
Wolfpack
Med bara några dagar kvar till tävlingssäsongen drar igång är supporterklubben The Wolfpack i startgroparna för en ny säsong.

– Vi ser fram emot att pucken släpps, säger den nyvalda ordföranden Carola Knudsen.

Efter att ha gått och trampat under en hockeyfri sommar är suget nu stort att åter få ställa sig på ståplatsbetongen. Första ”riktiga” matchen spelas nu på torsdag och Carola är laddad.
– Det ska bli så himla skönt när det drar igång igen, säger hon och får medhåll av Wolfpacks tidigare ordförande, Benny Sjöström.
– Benny fick ”sparken” förra veckan, skrattar hon och tittar på sin företrädare.

Så dramatiskt var det nu inte. Vid Wolfpacks årsmöte valdes Carola Knudsen in som ny ordförande. Benny Sjöström blir vice ordförande, men kommer fortfarande att vara den som pratar med media i de händelser det blir aktuellt.

Sjöström och Knudsen besökte Löfbergs Arena för att ta en pratstund om kommande CHL, en turnering som i vissa kretsar fått ett något sämre rykte.
– Jag tycker det är lite konstigt ändå. Visst, det var lite konstigt förr när man inte behövde kvalificera sig på sportsliga meriter för att få vara med, men det är ju borta nu sedan ett par år. Nu är turneringen så som vi vill att den ska vara och rent hockeymässigt så tycker jag att det är allt som oftast roligare att se en CHL-match än en SHL-match. Det är lite mer rock’n roll på hockeyn helt enkelt, säger Benny Sjöström.

Att CHL har haft svårt att etablera sig på de svenska läktarna tror Carola Knudsen har med det gamla formatet att göra.
– Många dissade formatet och då blev hela turneringen ”skit”. Men nu har man ju inte det att hänga upp sig på, så jag hoppas att folk verkligen sluter upp och stöttar vårt Färjestad. Det är ju trots allt därför vi alla samlas här. Om det sedan är CHL eller SHL, det är ju fortfarande Färjestad som spelar, menar hon.

I en framtid så finns det också tankar på att ordna en resa ner i Europa för att se Färjestad spela i CHL.
– Först ska vi ta oss dit. Sen hänger det ju en del på lottningen också. Det blir en del pengar inblandat och många kanske inte har råd att åka på en resa som kan bli några dagar med hotell och allt vad det innebär. Men det finns funderingar på det helt klart, säger Sjöström.

Kommande torsdag och lördag gästas Löfbergs Arena av Banska Bystrica (Slovakien) och Ambri-Piotta (Schweiz). Lördagsmatchen mot Ambri-Piotta kommer dessutom att kryddas av ett gäng supportrar från Schweiz.
– Det är jättekul att de tar sig hela vägen upp till oss i Karlstad för att följa sitt lag. Det sätter en fin stämpel på matchen och vi hoppas att det blir en trevlig match även på läktarna. Vi har ju själva en bra möjlighet att vädra struparna, avslutar Sjöström.

Om du som läser det här är intresserad av att veta mer om The Wolfpack, besök gänget på webben genom att klicka här.
{!A}