Linus Arnesson flyttar västerut
Publicerad: 2019-04-24
Lagbygget
Backen Linus Arnesson gör som Daniel Viksten gjorde ifjol - lämnar Örebro och flyttar 11 mil västerut.

– Jag vill ta nästa kliv i min karriär och Färjestad är en av de största klubbarna man kan spela för så jag är laddad, säger han.

Det är en stabil, defensivt stark försvarare som ansluter till Färjestad BK.
– Det är väl i defensiven jag har mina styrkor, men tycker att jag utvecklat även offensiven under de senaste säsongerna och det vill jag fortsätta göra, säger Arnesson som för tillfället befinner sig i Finland där han spelar med Tre Kronor i den sista förberedande turneringen innan VM i Slovakien i maj.
– De flesta som är här vet ju om att det förmodligen kommer en hel del NHL-spelare, men det är bara att kriga på. Jag var med i den här turneringen även förra säsongen och jag lärde mig mycket då och skulle jag få kliva av även i år så kommer jag ändå få med mig ytterligare erfarenheter som jag kan ta med mig in i nästa säsong, säger han.

Arnesson säger att det ska bli skönt att slippa hålla reda på FBK:s forwards kommande säsong.
– Ett lag som det var fruktansvärt jobbigt att möta med tanke på den fart som man spelar hockey i. Det ska bli skönt att ha dom med sig istället för emot sig, skrattar han.

Valet av ny klubb var enligt Arnesson inte så svårt.
– När Färjestad visade intresse så är det klart att man blir intresserad. Det är en klubb med en klar målsättning, man vill vinna guldet. Att sedan få ha Löfbergs Arena i ryggen är också något som attraherar.

– Linus är en gedigen tvåvägsback där vi ser utvecklingspotential och vi tror att han kommer att ta stora kliv hos oss i Färjestad, säger Peter Jakobsson.

Kontraktet med Linus Arnesson är skrivet på 2 raka år.

lagbygget1920