FBK tog ikapp 0-3 till 4-4 - föll i sudden
Publicerad: 2022-05-03
Final 3
Luleå Hockey - Färjestad BK 5-4 (3-1, 0-1, 1-2, 1-0).
Hemmalaget var det bättre laget i första perioden och gick upp till en 3-0-ledning. Färjestad jobbade sig tillbaka till 3-2 i den andra men i den tredje gjorde Luleå 4-2 tidigt. FBK reducerade genom Adam Ginning och Michael Lindqvist kvitterade i powerplay. I förlängningen avgjorde dock Luleå och tog ledningen med 2-1 i matcher.

Första perioden

Ett revanschsuget Luleå rivstartade och 1-0 kom efter 3:23 efter en studspuck mellan skridskor och klubbor på FBK-backarna. Juhani Tyrväinen fick pucken perfekt på bladet och smällde in pucken bakom en skymd Dominik Furch i FBK-målet.
Hemmalaget fortsatte framåt och Isak Brännström tryckte upp 2-0-pucken i nättaket efter 4:48 och här tog Färjestad timeout för att få stopp på blödningen.
Bortalaget jämnade ut spelet och hade ett par riktigt heta målchanser där Albert Johansson sköt och Luleåmålvakten Joel Lassinantti halvräddade men pucken gick tätt utanför högerstolpen. I tionde minuten hade Pontus Widerström ett direktskott som Lassinantti styrde bort.
Luleå fick första numerära överläget men det städade ett aggressivt FBK bort.
I femtonde minuten kom även 3-0 när FBK-backen Albert Johansson föll i egen zon. Einar Emanuelsson blev fri och lyckades få in pucken bakom FBK-målvakten.
FBK gav inte tappt och reducerade till 3-1 med minuten kvar av perioden. Per Åslund skickade in pucken mot mål och Linus Johansson lyfte in returen högt.

Andra perioden

FBK kom ut som ett helt nytt lag och tog tag i spelet efter några jämna minuter i inedningen. man kom i våg efter våg och fick några långa anfall.
Gustav Rydahl blev frispelad nära mål men fick inte till avslutet. Övertaget gav resultat i mitten av perioden då Mattias Göransson sköt ett långskott som missade mål men studsade i kortsargen. Vid sidan av mål stod Victor Ejdsell som hade tre(!) Luleåspelare på sig men ändå tryckte in pucken bakom Lassinantti. 3-2 efter :!
Luleå fick ett powerplay med tre minuter kvar där Emanuelsson åkte sig fri men Futrch stötte med klubban och bröt. FBK fick sitt första powerplay i slutminuten och var nära kvittering men Luleåmålvakten räddade.

Tredje peridoen

FBK inledde i powerplay från förra perioden men fick inte till det. Istället kom 4-2 efter att Konstantin Komarek lyfte in en retur, ett riktigt tungt mål i baken för FBK.
Grönvita laget svarade ganska omgående då Adam Ginning förljde med upp i ett anfall och sköt. Lassinantti räddade men Luleåbacken Erik Gustafsson kanade in i egna målet med pucken.
Nu var det match igen på allvar igen och det blev mer och mer FBK som tog över spelet men Luleå försvarade sig väl. Med sex minuter kvar fick FBK ett powerplay och i slutet av detta kunde Michael Lindqvist panga in kvitteringen med ett direktskott. 4-4 med 4:22 kvar! Hemmalaget fick ett jätteläge på slutet men Furch räddade med plocken.

Fjärde perioden

Båda lagen hade chanser att avgöra men matchvinnare blev Luleås Einar Emanuelsson som sköt in den avgörande 5-4-pucken över Furchs vänstra axel efter 4:01.

Luleå leder därmed finalserien med 2-1 och nästa match spelas i Karlstad på torsdag.