FBK tog revansch, vann borta mot Rögle
Publicerad: 2019-11-21
Matchreferat
Rögle BK - Färjestad BK 3-4(1-2, 0-2, 2-0). Färjestad var effektiva när man gjorde 2-1 i den första perioden och gick upp till 4-1 tidigt i den andra. Rögle pressade på hårt i den tredje men ett uppoffrande spel från FBK räddade tre poäng. En grym laginsats och en härlig revansch efter tisdagens storförlust mot Frölunda.

Första perioden

Att hemmalaget skulle komma ut och ta kommandot var ingen överraskning men det var ändå Färjestad som tog ledningen. Marcus Nilsson fick pucken i mittzonen och drog ut mot höger Han rundade målburen och skickade in en backhand på bortre stolpen. 1-0 efter 3:50!
FBK drog på sig första utvisningen och Rögle hade några hyggliga avslut men Arvid Holm i FBK-kassen räddade.
Kvitteringen kom efter 12:51 då Nils Höglander kom fri på vänsterkanten och fick på ett hårt skott som satt vid bortre stolpen.
Rögle hade ett jätteläge att ta ledningen i sextonde minuten men Holm räddade starkt Ted Brithéns avslut nära mål.
Med ett par minuter kavr drev Jesper Olofsson upp pucken och sökte sig mot mitten. Hans fösning studsade på en Röglespelare och Victor Ejdsell kunde svepa in returen i tom kasse med en backhand. 1-2!

Andra perioden

Om Rögle var det något bättre laget i första perioden så var Färjestad absolut det bättre i andra. Man inledde piggt med många avslut och efter tre minuter kom 1-3. Linus Johansson fick pucken mitt i skottsektorn och tryckte upp pucken i det bortre, vänstra krysset med ett stenhårt handledsskott.
I femte minuten kom också 1-4 då Lukas Ekeståhl-Jonsson gjorde en fin framstöt på vänsterkanten från sin backplats. Passningen snett inåt, bakåt var briljant och Carl Jakobsson kunde snyggt direktskjuta in pucken upp i nättaket.
Här bytte Rögle målvakt, Christoffer Rifalk lämnade för Roman Will.

FBK spelade nu en kompakt hockey över hela isen och det tog udden ur hemmalaget inför en tämligen tyst hemmapublik.
Rögle fick ett nytt powerplay men kom inte närmare reducering än Anton Bengtssons skott som tog i ribbans översida.

Tredje perioden

Rögle var tvingade att gå framåt i jakten på poäng och fick utdelning redan i andra minuten. Adam Edström fick ett friläge och tryckte in en backhand bakom Holm i FBK-kassen.
Målet gav ytterligare energi till både laget och hemmapubliken men FBK spelade uppoffrande och höll rent.
Ju längre klockan tickade iväg, ju mer försökte Rögle trycka på men FBK var kompakta framför eget mål och spelade enkelt.
Med sex minuter kvar fick Marcus Nilsson ett friläge men Will räddade. I anfallet efter kom istället reduceringen för Rögle då Anton Bengtsson tryckte in 3-4 med 5:28 kvar.
Linus Johansson hade ett jätteläge att stänga matchen med tre minuter kvar men Röglemålvakten räddade.
Rögle tog timeout och man plockade ut målvakten med 1:30 kvar. Hemmalaget hade ett hårt tryck men FBK jobbade otroligt hårt och plockade hem alla tre poängen.

Färjestad studsade tillbaka på ett härligt sätt efter storförlusten i tisdags mot Frölunda. Nu var det stort hjärta och hårt arbete i sextio minuter och det bärgade tre poäng mot ett svårspelat lag!