Färjestad föll mot effektivt Växjö
Publicerad: 2022-01-13
Matchreferat
Växjö Lakers - Färjestad BK 4-1 (2-0, 1-0, 1-1). Växjö var effektiva och gick upp till 3-0 i den andra perioden. FBK hade skapat väl så många heta målchanser så långt men fick inte in pucken. I den tredje reducerade Martin Johansson till 3-1 men man kom inte närmare, Växjö vann med 4-1 efter ett sista mål i tom kasse.

Första perioden

FBK inledde med en jättechans när Joakim Nyård hittade in till Daniel Viksten. Adam Åhman i Växjömålet räddade dock starkt.
Hemmalaget tog ledningen efter 3:27 efter att Joel Kellman rundat kassen och "köksvägen" fått in pucken mellan benen på SHL-debuterande 20-åringen Dennis Hildeby i FBK-kassen.
Växjö fick matchens första powerplay men det var FBK som hade två(!) frilägen trots en man mindre. Nygård hade det första där han såg att att ha fintat bort målvakten men Åhman slängde ut benskyddet och räddade. Martin Johansson hade nästa friläge och Åhman reflexräddade med klubbhandsken.
Perioden bröts i förtid med 2:09 kvar då ett plexiglas lossnat från sargen.
När perioden kom igång igen satte Växjö 2-0 genom Robert Rosén när han lite turligt fick öppet mål.

Andra perioden

När mittenperioden kom igång tog Växjö ett bastant grepp om händelserna och man fick utdelning. Ett skott utifrån styrdes på en högt hoppande Emils Forslunds skridsko rakt upp i bortre krysset och Hildeby var helt chanslös på den riktningsförändringen.
Växjödominansen under första halvan styktes av att skotten var 9-0.
FBK lyfte dock upp spelet och man skapade en hel del bra målchanser men Adam Åhman var omöjlig att överlista. Åhman hade även hjälp av stolpen när FBK hade powerplay. FBK vann skotten med 2-8 under den andra halvan men det hjälper ju inte när man inte kan göra mål.

Tredje perioden

FBK vaskade om i kedjorna inför tredje perioden och började tävla på ett bättre sätt i närkamperna. Men så drog man på sig två raka utvisningar och även om man klarade av båda numerära underlägena så tog det tid och kraft.
När FBK väl blev fulltaliga igen kom reduceringen. Martin Johansson satte fart på vänstersidan och sköt ett vasst skott sam satt vid den bortre stolpen, precis ovanför benskyddet på Åhman. Växjö höll på att svara i nästa anfall men debuterande Hildeby gjorde en fin benparad.
FBK spelade mer och mer på chans för att komma ikapp men hade svårt att ta sig igenom Växjös kompakta försvarsmur.
De vit/gröna plockade målvakten med två minuter kvar men Växjö hade full kontroll och satte 4-1 i tom kasse i slutsekunderna.

Debuterande målvakten Dennis Hildeby kan absolut inte lastas för förlusten, ineffektivitetn var FBK´s akillehäl ikväll för man hade massor med fina målchanser.