Jonathon Blum ansluter till Färjestad BK
Publicerad: 2019-07-01
Lagbygget
Idag blev det officiellt - backen Jonathon Blum ansluter till Färjestad BK.

– Ser fram emot att få spela i en organisation som har målsättningen att gå hela vägen, säger han.

Jonathon Blum (30) kommer närmast från spel i KHL där han den senaste säsongen representerade Dynamo Minsk. Innan det har han spelat tre säsonger i Vladivostok där han under det sista året slutförde sin säsong i Sochi. Nu flyttar han så från Ryssland till Värmland och Karlstad.
– Jag har hört mycket bra saker om den svenska ligan. Jag har två kompisar som spelar i SHL och de har berättat att det är en mycket bra liga och att Sverige är ett fantastiskt land att spela hockey i. De har dessutom visat upp medaljer de har vunnit vilket inspirerar.

Får man fråga vilka de är?

– Ryan Lasch och Rhett Rhakshani.

Intressant. Dina vänner i vårt kanske största rivalmöte!

– Haha, ja då kommer vi inte vara vänner. Det kan jag försäkra dig, skrattar han.

Jonathan Blum flyttar till Karlstad med sin fru och sina två söner. Det fanns fler anledningar till att det blev just Karlstad och Färjestad.
– Jag har hört mycket bra om klubben och staden. Efter åren i Ryssland, som ibland är just så där som man tror att de ska vara, känns det skönt att få ta familjen till ett ställe där vi kan uppleva hockeysäsongen tillsammans som en familj. Det känner jag att vi kommer att får göra nu. Vi vill också att våra två grabbar ska få växa upp i en bra miljö och där har jag inte hört annat än gott om Karlstad. Samtidigt ville jag gå till en klubb som är i toppskiktet och som har ambition att gå hela vägen. Jag har mycket att bidra med för att vi ska göra det, säger han.

Peter Jakobsson är mycket nöjd med nytillskottet.
– En spelskicklig back som kan klocka mycket istid. Han är bra med klubban och han gör stadigt med poäng, kort och gott. Vi har sett honom spela och gillar det vi sett av honom.

Jonathon Blum befinner sig just nu hemma i södra Kalifornien. Han ansluter till laget lagom till återsamlingen i slutet av juli. Kontraktet är skrivet på 2 år.
{!A}