FBK vände och vann mot Brynäs
Publicerad: 2019-11-14
Matchreferat
Färjestad BK - Brynäs IF 2-1 (0-0, 1-1, 1-0). Det var tätt, jämnt och målfattigt när FBK besegrade Brynäs. Gästerna tog ledningen i andra perioden men Martin Johansson kvitterade. I tredje perioden avgjorde Gustav Rydahl med sitt 2-1-mål.

Första perioden

Matchinledningen blev jämn där båda lagen höll sina motståndare på utsidan. Färjestad hade första målchenserna genom Michael Lindqvist och Linus Arnesson, första skottet styrdes över medan andra räddades av Joacim Eriksson.
Brynäs fick första numerära överläget men ett aggressivt FBK suddade bort de två minuterna på ett effektivt sätt.
Hemmalaget tog sen över lite spelmässigt utan att skapa de riktigt vassa målchanserna.

Efter fjorton minuter hade gästerna sin enda, heta målchans i perioden när Daniel Mannberg åkte sig fri men Arvid Holm i FBK-målet räddade.
I artonde minuten hade FBK sitt bästa läge så långt men Carl Jakobssons skott träffade högerstolpen.

Andra perioden

Efter tre minuter fick Johan Ryno ett fråläge men Brynäsmålvakten räddade. Båda lagen fick chansen med en man mer men lyckades inte skapa nåt av värde.
FBK-backen Jonathon Blum fick en jättemöjlighet efter nio minuter men Eriksson styrde bort pucken med plocken och lite tur.
Istället var det Brynäs som tog ledningen minuten senare. Man kom två mot en och Daniel Mannberg gjorde inget misstag på bortre stolpen utan lyfte upp pucken högt, Holm chanslös i FBK-kassen.

Hemmalaget tog baklängesmålet på rätt sätt och jagade omedelbart kvittering. Kedjan med Linus Johansson, Per Åslund och Victor Ejdsell hade ett grymt tryck men fick inte in pucken.
Kvitteringen kom efter 12:22 då Brynäs helt glömde bort Martin Johansson framför eget mål. Jesper Olofsson spelade fram, Johansson drog målvakten och la kyligt in en backhand.

FBK fick chansen i ett nytt powerplay men ett effektivt Brynäs neutraliserade hemmalaget.

Tredje perioden

Färjestad tog tag i både spel och chanser direkt och Marcus Nilsson var nära då han bröt sig mot mål men Eriksson räddade.
Efter fyra minuter hade Åslund, Ejdsell och Johansson ett härligt klapp-klapp-anfall men Johanssons skott från liten vinkel tog i stolpen.
Brynäs var långt ifrån ofarliga, hade sina lägen men Holm i hemmamålet var stabil och höll tätt.
Efter 8:04 kom ledningsmålet och det var FBK som gjorde det. Marcus Nilsson tog sig in mot mål, petade fram pucken till Gustav Rydahl som fick in pucken vid bortre stolpen. 2-1!

Nu var det Brynäs som tvingades jaga, man satte FBK under tung press och tvingade Holm till flera bra räddningar.
Gästerna plockade ut målvakten med två minuter kvar och hade massor med avslut mot mål. Men hemmaspelarna täckte skott på skott och Holm räddade puckerna som gick igenom. Mest utmärkande var sidledsrättningen på Greg Scotts direktskott, den var femstjärnig!

Stort hjärta och hårt arbete låg bakom segern och tre poäng inkasserades efter en enorm laginsats, Arvid Holm stod för en mycket stark insats i målet.