Färjestad BK vidare till semifinal i eSHL
Publicerad: 2020-02-25
esport
Förra veckan så avancerade Färjestads esportlag i eSHL då laget besegrade Växjö Lakers i bäst av 5 matcher. På fredag väntar semifinal i Stockholm mot Malmö på internetcaféet ”Inferno Online” där spelarna kommer att spela live. Matcherna kommer att sändas via Sportbladet.se.

Färjestads esportsatsning har redan givit stora avtryck där människor som tidigare inte har någon erfarenhet från sporten nu har fått en inblick i den virtuella världen och hur den fungerar. Viktigt har även varit att förankra Färjestads roll och engagemang kring satsningen. – Utifrån de förväntningar vi gick in i detta projekt i att skapa ett större engagemang kring ishockey, stärka varumärket Färjestad BK och nå människor som vi tidigare inte har kunnat nå, så känns det som att vi är på helt rätt väg. Förutom den initiala målgruppen av barn, ungdomar och vuxna i åldern 10-30 år har även betydligt äldre människor visat intresse och engagemang kring satsningen. Många visar en nyfikenhet kring vad vi sysslar med, vilket vi givetvis gläds åt att berätta, säger projektledaren Albin Tyllgren.

Under premiären av eSHL spelade Färjestad BK mot Växjö Lakers, en sändning som attraherade tusentals tittare via Sportbladet.se. Övriga matcher som spelats varje måndag och fredag har sänts via lagens egna Twitch-kanaler, även där med en betydande mängd åskådare. Twitch, som motsvarar YouTube i esportens värld, har tillsammans med Twitter, Instagram och YouTube fungerat som en bra plattform att följa matcherna. Där har åskådare och fans fått chansen att engagera sig genom kommentarer och diskussioner. Vid många av matcherna som spelas live har även lagets reserver, som inte spelat, funnits aktiva i kommentarsfältet för att svara på frågor och möta fansen.

I mötet mot Leksand kommenterades matchen av Färjestads speaker Mattias Westman samt högerbacken ”Jerkix”. Aktiviteten blev uppskattad bland fansen och ambitionen är att upprepa succén.

– Till kommande säsonger av eSHL behöver vi givetvis finna vägar för hur vi kan skapa en mer publikvänlig sport i form av repriser, vinklar, kommentarer och dylikt. Det ska vara enkelt för människor att följa såväl laget som sporten, och då behöver vi dels lyssna till våra fans men även vara innovativa och skapa användarvänliga plattformar och flöden att följa, säger Tyllgren.

eSHL må vara över om några veckor, men snart väntar nya utmaningar då ECL (European Championship League) går av stapeln. Till nästa säsong kommer eSHL att spelas i två upplagor, en på hösten och en på våren. Färjestad BK är förberedda och ser redan nu fram emot utmaningarna.
– Framtiden är fylld av nya möjligheter och det känns otroligt inspirerande att få ta projektet vidare. Idag kan vi glädjas åt att vi genomfört snart två turneringar, har ett lag på plats samt börjat bygga upp en bra skara av fans. Framöver tittar vi på vilka ytterligare möjligheter som finns för att utvecklas genom engagemang med sponsorer eller aktiviteter för barn. Som sagt, det finns en nyfikenhet kring sporten och flera företag har redan visat intresse för att på ett eller annat sätt kunna samarbete med oss, säger Tyllgren och fortsätter:

– Frågan framledes är på vilket sätt vi kan skapa synergier som ger avtryck för så många människor som möjligt, såväl kommersiellt som sportsligt. Ett annat viktigt arbete är att inkludera fler människor och öppna dörrar som tidigare varit stängda för individer runtom i vårt samhälle. Vi behöver alltid finna vägar för hur vi kan inkludera fler människor, vara mer relevanta för fler och därmed arbeta för att långsiktigt vara mer hållbara inom flera områden.

Vill du se lagens semifinaler gör du det via Sportbladet.se där du klickar dig vidare till ”eSHL”. Semifinalerna spelas fredagen 28:e februari medan finalerna går lördag 29:e februari.