Lennströms mål visade vägen för FBK
Publicerad: 2022-05-02
Eftersnack
Tänk vad ett mål kan betyda i hockey. Luleå tog ett bastant grepp om inledningen av finalmatch två men Theodor Lennströms 1-0-mål tippade över pendeln helt i Färjestadsfavör.
– Idag var det vad som behövdes för att vi skulle komma in i vårt vanliga spel igen och efter det tar vi över hela matchen, säger Lennström.

Färjestad vann andra finalmatchen hemma mot Luleå med klara 4-0. Inledningen på matchen var dock allt annat än vad man hoppats på, gästande Luleå tog hand om spelet ganska ordentligt. Ni såg lite anspända ut i början, var det lite nervositet?
– Det vet jag faktiskt inte men det var lite för slarvigt i början och det får vi rätta till nästa match, säger Theodor Lennström.
Ni kunde tacka målvakten Dominik Furch för att det var mållöst efter tio minuters spel?
– Absolut, vi är sex stycken därute som hjälper varandra, när nån gör nåt dåligt så steppar någon annan upp. Det är vår styrka, tycker jag.
– Första 6-7 minuterna är vi lite slarvigare sen tycker jag att vi pressar ner dem i deras zon och får långa byten och det blir lättare att spela för oss.

Färjestad fick ett numerärt överläge efter elva minuter och i det efterföljande PP-spelet kom ledningsmålet från den stekhete FBK-backen. Ett riktigt snyggt mål av Lennström som drog den liggande Luleåspelaren innan han sköt.
– Jag fejkade skottet och såg att han var på väg ner, jag har inte kollat målet i efterhand men det kändes rätt snyggt,

Efter målet tog ni över ganska ordentligt?

– ja, vi sköljer över dem och kommer mycket hårdare i anfallszonen, som vi har gjort hela slutspelet. Vi fick momentum där och bygger hela matchen därifrån.

Tänk vad ett mål kan betyda, ni spelade ju väldigt bra efter 1-0-målet?

– Idag var det vad som behövdes för att vi skulle komma in i vårt vanliga spel igen och efter det tar vi över hela matchen och gör en jättebra match därefter.

Du hade många dueller ikväll med Luleås stjärna Linus Omark?

– Han försöker komma in under skinnet på mig men det eldar bara igång mig, det älskar jag, säger Lennström.
Det är inte tvärt om då?
– Det tror jag inte, det såg inte ut så idag i alla fall, ler han.

Vad betyder segern mentalt inför fortsättningen

– Vi tar match för match som vi har gjort hela slutspelet och har bara fokus på imorgon.

Skönt att göra mål i powerplay.

– Specialteams är viktigt i såna här tighta matcher så det var väldigt skönt.

Vad säger du om inramningen i ett fullsatt Löfbergs Arena ikväll?

– Den var helt otrolig, fansen idag var bland det bästa jag varit med om, om inte det bästa nånsin, berömmer FBK-backen.
Slog det stämningen i Luleås hemmaarena? – Ja, det gjorde det absolut, hela inramningen var helt otrolig!

Bra spel i numerärt underläge, ni hade hela 11 minuter med en man mindre?

– Vi gör en jättebra match i boxplay, vi sliter och stänger ner dem idag, säger ha.
Tilläggas kan att FBK fick en enda möjlighet i PP och då gjorde Lennström 1-0. På tal om att vinna matchen i matchen i specialteams.

Ny match imorgon redan uppe i Luleå.

– Vi gjorde en bra match däruppe senast i två perioder och efter den här matchen får vi spela likadant imorgon, helt enkelt.